, J�zef Czechowicz, Literatura Współczesna, LITERATURA WSPÓŁCZESNA - opracowania, ebook, pdf 

[ Pobierz całość w formacie PDF ]
JÓZEF CZECHOWICZ

u  ur. się 15 III 1903 w Lublinie, zginął 9 IX 1939 tamże

u  1920 – brał udział jako ochotnik w wojnie PL-bolszewickiej

u  1921 – ukończył seminarium nauczycielskie w Lublinie. Pracował jako nauczyciel w Brasławiu i Słobódce

u  1922 – powrócił do Lublina, ukończył roczny Wyższy Kurs Nauczycielski i rozpoczął pracę we Włodzimierzu Wołyńskim

u  1923 – wraz z poetami grupy poetyckiej „Lucyfer” był współtwórcą czasopisma literackiego „Reflektor”, w którym debiutował opowieścią o papierowej koronie

u  w następnych latach stał się czołowym twórcą grupy poetyckiej „Reflektor”, która wydawała pismo do 1925, a od 1927 – „Bibliotekę Reflektora”

u  1925 – red. dodatku literackiego do „Przeglądu Lubelsko-Kresowego”. Publikował również w lubelskim 2tygodniku literackim „Nowe Życie”

u  1925-27 – kierownik Lubelskiej Szkoły Specjalnej

u  1928-29 – studiował w Instytucie Pedagogiki Specjalnej w W-wie i pracował równocześnie w Instytucie dla Głuchoniemych i Ociemniałych. W tym czasie nawiązał współpracę z grupą poetycką „Kwadryga”, co zaowocowało publikacją utworów w jej piśmie „Kwadryga” w latach 1928-30

u  1928-35 publikował w „Drodze”. Brał udział w życiu literackim Lublina, redagował dodatek literacki do „Ziemi Lubelskiej”. Po wydaniu (1930) tomu dzień jak co dzień o3mał stypendium Funduszu Kultury Narodowej na wyjazd do Paryża. Udał się tam wraz z , lecz z powodu złego stanu zdrowia (choroba oczu) wkrótce musiał powrócić do kraju. Nie podjął już pracy nauczycielskiej

u  członek Rady Grodzkiej BBWR

u  1930-31 – sekretarz „Ziemi Lubelskiej”, 1932 – jej redaktorem naczelnym

u  1932 – wraz z Franciszką Arnsztajnową założyli lubelski oddział Związku Zawodowego Literatów Polskich (ZZLP)

u  1932-34 współpracował z 2tygodnikiem „Zet”

u  IX 1933 – przeniósł się do W-wy i podjął pracę w centrali wydawnictwa Związku Nauczycielstwa Polskiego (ZNP). Redagował pisma dla dzieci „Płomień” i „Płomyczek”. 1933-34 był sekretarzem redakcji „Głosu Nauczycielskiego”

u  od 1933 współpracował z „Pionem” i „Kameną”, gdzie drukował wiersze, prozę artystyczną, dramaty, artykuły i przekłady z poezji słowiańskich, francuskiej i angielskiej

u  1933-35 redagował dodatek literacki do tygodnika Legionu Młodych „Państwo Pracy”

u  1934-36 – redaktor naczelny „Miesięcznika Literatury i Sztuki”

u  1934-39 – redaktor naczelny miesięcznika „Promień Słońca”

u  1936 – na skutek oskarżeń o niemoralny tryb życia (na podstawie poematu hildur baldur i czas, uznanego za pochwałę miłości homoseksualnej) został zmuszony do rezygnacji z pracy w ZNP i objął stanowisko sekretarza redakcji „Pionu”

u  1937-39 współpracował z miesięcznikiem „Zwierciadło”

u  1938 – wraz z Ludwikiem Fryde założył kwartalnik artystyczny „Pióro”

u  1939 – pracował w dziale literackim PL Radia, dla którego napisał wiele słuchowisk. Po wybuchu wojny wraz z grupą dziennikarzy wyjechał do Lublina, gdzie zginął w I dniach IX 1939, w czasie bombardowania miasta

TWÓRCZOŚĆ

u  zalicza się do nurtu nazwanego poezją „III wyrazu” – III po tradycyjnej poezji Skamandra oraz awangardowej poezji Awangardy Krakowskiej i futurystów

u  w warstwie formalnej jego poezja cechuje się uproszczoną i rozluźnioną składnią, całkowitą rezygnacją z interpunkcji i dużych liter. Koncepcję języka poetyckiego w twórczości poetyckiej JCz określa się jako symboliczno-magiczną. Poeta stara się sięgać do treści ukrytych, nadać słowu moc sprawczą, uczynić z niego zaklęcie. Prowadzi to do mityzacji świata i do jego odrealnienia, a zarazem ku personifikacji zjawisk, heroizacji postaci i uwzniośleniu – źródeł takiej postawy szukać można w poezji romantycznej oraz, przede wszystkim, w folklorze

u  jego poezja cechuje się oniryzmem i wizyjnością z 1 strony, a muzycznością z 2. JCz uznaje się za „wirtuoza muzyczności” i „mistrza instrumentacji głoskowej”, współtworzą one w jego wierszach również warstwę znaczeniową. Interpretując muzyczność w poezji JCz krytycy określali ją często w sposób dosyć daleko różniący się od siebie – sądy te wahają się pomiędzy „nieśpiewną muzycznością” a „kołysankowością” – obrazuje to różnorodność możliwości interpretacji, a także ewolucje w twórczości poety, która stawała się z czasem bardziej muzyczna

u  świat poezji JCz to przede wszystkim wieś i małe miasteczko, a główne tonacje psychiczne to łagodność, czułość i bezradność. Dominująca w jego poezji barwą uczuciową jest żal, estetyczną – elegijność, a główną obsesją – śmierć. Myśl o śmierci własnej jest w niej ściśle spleciona z przeczuciem śmierci zbiorowej, wojny, wlkiej zagłady. JCz uważa się za 1 z najsugestywniejszych katastrofistów XX-l. – stanowi on typowy przykład „poety 2 wojen” (większość młodszych od niego katastrofistów nie miała żadnych doświadczeń wojennych) – wspomnienia i przeczucia w jego twórczości wzajemnie nakładają się na siebie. Wlką rolę odgrywają w niej motywy ognia i wody w ambiwalentnym, śmiercionośno-oczyszczającym znaczeniu. Istotną opozycją w tej poezji jest przeciwstawienie Arkadii i Katastrofy – krucha, łagodna uroda Arkadii i apokaliptyczna groza Katastrofy wzajemnie się potęgują

 

·  Kamień, Lublin 1927

·  Dzień jak co dzień. Wiersze z lat 1927, 1928, 1929, Warszawa 1930

·  Ballada z tamtej strony, Warszawa 1932

·  Stare kamienie (współautor F. Arnsztajnowa), Lublin 1934

·  W błyskawicy. Poezje, Warszawa 1934

·  nic więcej, Warszawa 1936

·  Czasu jutrzejszego. Dramat, wyst. Warszawa Teatr Nowy 1939

·  Nuta człowiecza, Warszawa 1939

·  Plan akcji, Warszawa 1938

2

[ Pobierz całość w formacie PDF ]
  • zanotowane.pl
  • doc.pisz.pl
  • pdf.pisz.pl
  • paulink19.keep.pl