, J. Krawczyk, HISTORIA I TEORIA OCHRONY I KONSERWACJI, ebook, pdf 

[ Pobierz całość w formacie PDF ]
teorie
Janusz Krawczyk
Instytut Zabytkoznawstwa i Konserwatorstwa
Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu
KOMPROMIS I METODA – WYBRANE ASPEKTY TEORII
KONSERWATORSKICH ALOISA RIEGLA I CESARE BRANDIEGO
1.
Gdy dzielc si swoimi dowiadczeniami konser-
watorskimi sigamy po sowo kompromis, odnosimy
je najczciej do rozstrzygni zapadajcych na sty-
ku teorii i praktyki konserwatorskiej
1
. Nietrudno za-
uway, e w takim kontekcie sowo to uzyskuje za-
zwyczaj zabarwienie pejoratywne, kojarzy si moe
na przykad z sytuacj, w ktrej konserwator chcia
co prawda postpowa zgodnie z teori, ale w kon-
frontacji z realiami ustpi, zrezygnowa z rozwi-
za, co do ktrych by przekonany, e byy dla dane-
go zabytku najlepsze. Odstpstwa od wyznawanych
przez konserwatora zasad bywaj spowodowane
presj najrniejszych okolicznoci: napitych ter-
minw, kopotw z finansowaniem prac, trudnoci
z pozyskaniem odpowiednich materiaw, czy te na
przykad postaw inwestora.
Tymczasem sownikowa definicja kompromisu
wcale nie przesdza o jego pozytywnych bd nega-
tywnych konotacjach. Znaczenie tego sowa okrela
si jako porozumienie osignite w wyniku wza-
jemnych ustpstw
2
. Ujmujc problem z tej wanie
perspektywy, wypada zgodzi si, e bywaj takie
porozumienia, ktre oceniamy jako sukces, a by-
waj i takie, ktre oceniamy bardzo krytycznie.
Negatywne konotacje sowa kompromis pojawiaj
si zatem w kontekcie wypowiedzi na temat poro-
zumie, co do ktrych osoba oceniajca jest przeko-
nana, e zostay osignite za cen zbyt daleko
posunitych ustpstw, lub gdy uwaa, e jedna ze
stron porozumienia sprzeniewierzya si wasnym
przekonaniom
3
.
Analizujc przykady porozumie, ktre uzna
naley za rozwizania kompromisowe, nie mona
pomin kwestii konfliktw, ktre je poprzedzay.
Mona nawet zaryzykowa stwierdzenie, e wiedza o
kompromisie porozumieniu jest uzaleniona od
wiedzy o genezie i dynamice poprzedzajcego go kon-
fliktu, o wystpujcych wczeniej rnicach pogl-
dw, sprzecznych racjach i rozbienych interesach
4
.
Pierwszym autorem, ktry ponad konfliktowymi
relacjami midzy teori a praktyk konserwatorsk
dostrzeg konflikty wynikajce z samej teorii, ze
sprzecznych uzasadnie i zalece w jej obrbie
formuowanych, by Camillo Boito (1836-1914)
5
.
Dc do ich rozwizania, ten woski architekt i pi-
sarz zaproponowa teori postpowania z reliktami
przeszoci, ktra bya kompromisem pomidzy po-
gldami zwolennikw zachowawczych koncepcji
Johna Ruskina (1819-1900) i restauratorskich po-
stulatw Viollet-le-Duca (1814-1879).
Uznajc ogromny wkad Camilla Boita w rozwj
nowoczesnej wiadomoci konserwatorskiej naley
jednake zdecydowanie podkreli, e prawdziwy
przeom w podejciu do kwestii kompromisu w kon-
serwatorstwie dokona si na pocztku XX w. za
spraw Aloisa Riegla (1858-1905), a kolejny wany
krok na tej drodze uczyni ponad p wieku pniej
Cesare Brandi (1906-1988). To wanie rozwaania
przedstawione w najwaniejszych dzieach tych auto-
rw, uznanych ju dzisiaj za klasykw wiatowego
konserwatorstwa pozwalaj na sformuowanie tezy,
e kwestia kompromisu nie moe by postrzegana
wycznie jako problem zewntrzny wobec teorii.
Pomimo odmiennoci kulturowych kontekstw,
w jakich Riegl i Brandi podejmowali problem relik-
tw przeszoci i pomimo rnic w zapatrywaniach
na to co? i jak? ocali dla potomnoci, obaj d-
yli do opracowania metod pomocnych w poszuki-
waniu rozwiza kompromisowych. Obaj dali te
wyraz przekonaniu, e wypracowanie przez strony
konfliktu zadowalajcego wszystkich kompromisu
warunkuje pniejszy dobr rodkw i metod dzia-
ania. Nie powinno zatem dziwi, e ich rozwaania
przybray posta teorii postpowania negocjacyjnego.
Rnice, ktre midzy nimi wystpuj, s odzwier-
ciedleniem przemian wiatowej myli konserwator-
skiej w cigu pierwszych szeciu dziesicioleci wie-
ku XX. W niniejszym artykule bardziej szczegowo
potraktowane zostay te wtki analiz porwnawczych,
ktre wydaj si najistotniejsze z punktu widzenia
polskiej recepcji pogldw Aloisa Riegla i Cesare
Brandiego
6
.
64
 2.
Przez ponad sto lat, jakie upyny od opubliko-
wania przez Aloisa Riegla Der moderne Denkmal-
kultus. Sein Wesen und seine Entstehung
7
, dziea
kluczowego dla konserwatorskiego nurtu jego pisar-
stwa, wok przedstawionych tam pogldw naro-
so wiele kontrowersji
8
. Nowatorstwo Riegla zostao
w peni docenione dopiero pod koniec XX w.,
na fali zainteresowa pamici zbiorow i polityk
pamici w yciu spoeczestw nowoczesnych.
Analizujc to prekursorskie dzieo z perspektywy,
jak daj dowiadczenia wieku XX, dostrzega si
ju, e jego autor wystpuje w podwjnej roli: nie
tylko jako teoretyk konserwatorstwa, ale i jako histo-
ryk kultury wnikliwie przygldajcy si przemia-
nom cywilizacyjnym epoki nowoczesnoci. Za wiel-
k zasug Riegla uznaje si zarwno zwrcenie
uwagi na fenomen obecnoci reliktw przeszoci
w kulturze wiata zachodniego, jak i powizanie
kwestii rozwoju postaw konserwatorskich z prob-
lemem pamici indywidualnej i zbiorowej
9
.
Punktem wyjcia do rozwaa Riegla bya kon-
statacja, ktr skonni jestemy dzi przyj jako
co oczywistego: ludzie d do tego, by zachowa
dla potomnoci nie tylko wybitne dziea sztuki.
Zastanawiajc si nad genez tego typu postaw,
austriacki teoretyk doszed do wniosku, e przed-
miotem konserwatorskiej troski moe zosta wa-
ciwie kady wytwr dziaalnoci czowieka, kady
przedmiot (nawet uytkowy), pod warunkiem, e
wspczenie zostanie uznany za znak pamici
(Denkmal)
10
. Przenoszc to na grunt polskich rea-
liw jzykowych mona by powysz myl sformu-
owa w sposb nastpujcy: pod warunkiem, e
wspczenie zostanie taki przedmiot uznany za
pomnik przeszoci. Ten nurt rieglowskich rozwa-
a prowadzi wprost do nastpujcego uoglnienia:
dla narodzin i rozwoju konserwatorstwa kluczowy
jest problem intencjonalnoci odbioru (a wic to, co
odbiorca chce pamita poprzez kontemplowanie
jakiego pomnika przeszoci), a nie intencje towa-
rzyszce procesowi wytwrczemu. Dla podkrelenia
wagi tego rozpoznania Riegl dokonuje podziau zna-
kw pamici na zamierzone (ktre, tak jak np. ko-
lumna Trajana w epoce redniowiecza, s traktowane
zgodnie z zamiarami twrcw, jako upamitnienie
okrelonego wydarzenia, czy te wspomoenie pa-
mici o wanych postaciach historycznych) oraz
pomniki niezamierzone (ktre dopiero wtrnie, jako
rezultat odpowiednio ukierunkowanej intencji od-
biorcy zostay uznane za dziea pomagajce podtrzy-
ma pami o przeszoci)
11
. Warto podkreli, e
przynaleno danego artefaktu do ktrej z wy-
rnionych przez Riegla klas pomnikw zaley prze-
de wszystkim od postawy podmiotu. Biorc pod uwa-
g przemiany postaw wobec przeszoci i fakt, e
w czasach nowoytnych wspomniana kolumna Tra-
jana bya ju traktowana jako niezamierzone rdo
wiedzy historycznej, w tym nowym kontekcie naley
zaliczy j do klasy pomnikw niezamierzonych
12
.
Chcc dochowa wiernoci podstawowemu
przesaniu Riegla, powinnimy tytu Der moderne
Denkmalkultus. Sein Wesen und seine Entstehung
przetumaczy jako Nowoczesny kult pomnikw,
jego istota i powstanie. Szersze uzasadnienie tego
stanowiska przedstawiem we wczeniejszych publi-
kacjach
13
. W tym miejscu ogranicz si tylko do
stwierdzenia, e istota problemu intencjonalnoci od-
bioru i takiego rozumienia reliktu, ktre akcentuje
jego funkcje symboliczne jako znaku pamici zacie-
raj si zupenie, gdy kluczowe dla Riegla sowo
Denkmal przetumaczymy jako zabytek. Poniewa
wystpujce w polskich tumaczeniach sowo zaby-
tek pozbawia wywd Riegla tak istotnych odniesie
do pamici, w niniejszym artykule jako odpowiednik
rieglowskiego Denkmal uywam zamiennie: znak
pamici oraz pomnik. Z tych samych wzgldw tak-
e polskie odpowiedniki wieloczonowych terminw
tworzonych przez Riegla od Denkmal buduj po-
przez dopenienie przymiotnikiem tych znacze,
ktre niesie ze sob sowo pomnik (np. pomnik za-
mierzony, pomnik niezamierzony, pomnik histo-
ryczny, pomnik dawnoci)
14
.
Ukazujc rol wspczesnego odbiorcy pod-
miotu dziaa konserwatorskich, Alois Riegl akcep-
tuje zarazem fakt, e w ocenie wartoci reliktw
uznanych za pomniki przeszoci mog pojawia si
istotne rnice. Wychodzi z zaoenia, e niemoliwe
jest stworzenie takiej teorii postpowania konserwa-
torskiego, ktra sprowadziaby ow wielo po-
szczeglnych odbiorw do jednego wsplnego mia-
nownika. Uznaje natomiast za konieczne zrozumie-
nie argumentw wszystkich osb zainteresowanych
losami dawnych dzie po to, by w dalszym etapie
doprowadzi do zawarcia porozumienia respektuj-
cego racje kadej ze stron. Aby tego typu zadanie
wykona moliwie jak najlepiej, Riegl opracowa sys-
tematyk wartoci, ktre s dostrzegane przez
odbiorcw w pomnikach przeszoci, i nie od rzeczy
bdzie przypomnie, e jako wieloletni pracownik
Museum fr Kunst und Industrie w Wiedniu, pro-
fesor historii sztuki na uniwersytecie wiedeskim
oraz generalny konserwator Zentral Kommision fr
65
Erforschung und Erhaltung der Kunst- und Histori-
schen Denkmler mia z pewnoci wiele okazji do
tego typu socjologicznych obserwacji. To za spraw
tej historycznej ju dzi systematyki moliwe stao si
przeniesienie dyskusji o problemach konserwator-
skich z poziomu analiz materiaowych i technicznych
na poziom analizy tych idei i wartoci, ktre nadaj
kierunek ludzkiemu dziaaniu
15
.
pomnikw, dochodzi do nieustannej rywalizacji
midzy wyznawcami rnych wartoci.
W opinii Riegla o wyjtkowym charakterze tego
zjawiska decyduj przede wszystkim wartoci upa-
mitniajce (Erinnerungswerte)
21
. Nawizujc do
wczeniejszych uwag na temat rnic midzy poszcze-
glnymi rodzajami pomnikw, austriacki teoretyk
wyraa opini, e w gronie osb kultywujcych war-
toci zwizane z pamici mona wyrni dwa od-
amy. Pierwszy stanowi wyznawcy wartoci historycz-
nej, ci, ktrzy upatruj w reliktach przeszoci prze-
de wszystkim rde wiedzy o czasach minionych.
Ten wtek rozwaa autora Der moderne Denk-
malkultus staje si bardziej czytelny w wietle wsp-
czesnej refleksji nad dziejami nauk historycznych
22
.
Na ksztatowanie postaw badawczych w tej dziedzi-
nie w czasach nowoytnych, postaw bdcych wyra-
zem de do uzyskania obiektywnej wiedzy o prze-
szoci, miay istotny wpyw nowe prdy ideowe
w epoce Owiecenia, a zwaszcza koncepcje Woltera
23
.
W Dictionnaire philosophique francuski filozof
zakwestionowa wiarygodno relacji i opisw od-
najdywanych w rdach pisanych. Postulowa, by
historycy badajcy dzieje narodw metodycznie od-
dzielali to, co jest prawd od tego, co jest zmyle-
niem. Z naciskiem podkreli, e aby na temat odleg-
ej historii dowiedzie si czego z jak doz pew-
noci istnieje tylko jeden sposb, zobaczy, czy nie
pozostay z tamtych czasw jakie pomniki (wia-
dectwa nie do zakwestionowania)
24
. Okrelajc mia-
nem monuments (monumenty, pomniki) te spord
dzie czowieka, ktre s traktowane przez history-
kw jako rdo wiedzy o przeszoci, Wolter przygo-
towa grunt pod rozwj nowoczesnej refleksji kon-
serwatorskiej
25
. Jego postulaty metodologiczne nie
pozostaway bez echa. W kolejnych dziesicioleciach
w sposobach uprawiania historii zachodziy istotne
zmiany. Krzysztof Pomian zwraca uwag na stop-
niowe przechodzenie od poznania bezporedniego
(odwoujcego si do pamici uczestnikw wyda-
rze) do poznania poredniego (gdy przeszo jest
rekonstruowana na podstawie analizy reliktw
przeszoci)
26
. Z czasem koncepcje Woltera przeni-
kay do rodowiska polskich badaczy i konserwato-
rw oni rwnie coraz czciej traktowali mate-
rialne relikty jako pomniki przeszoci. O znaczeniu,
jakie przyznawano metodom poznania poredniego
w poowie XIX w. wiadcz midzy innymi wczesne
pogldy na archeologi: uznawano j za nauk,
ktra tumaczy (...) przeszo z pomnikw po niej
pozostaych
27
.
3.
Aksjologiczne ujcie problematyki konserwator-
skiej niewtpliwie pomogo Rieglowi w ukazaniu, jak
bardzo zoony jest problem obecnoci reliktw
przeszoci w kulturze wiata zachodniego. Ze wzgl-
du na charakter zachowa spoecznych, towarzy-
szcych dziaaniom konserwatorskim, okreli to zja-
wisko mianem kultu. Uycie tego sowa wynikao
z przekonania o gbokich analogiach midzy dzia-
alnoci zwolennikw idei ochrony pomnikw prze-
szoci a dziaalnoci tradycyjnych wsplnot reli-
gijnych i grup wyznaniowych
16
. W XX-wiecznym
zainteresowaniu wartoci dawnoci widzia od-
zwierciedlenie tradycji wynikajcych ze stosunku
chrzecijastwa do przemijania tego, co doczesne
17
.
Warto zaznaczy, e na dugo przed Rieglem o na-
rodzinach kultu przeszoci w Europie pisa znany
pisarz francuski Charles Montalambert, a uwagi
o postawach penych religijnego szacunku dla dzie
dawnych znajdziemy w tekstach Camilla Boita
18
. Nie
mona wykluczy, e wiadomo owych analogii
miaa pewien wpyw na przebieg procesu instytucjo-
nalizacji ruchu na rzecz zachowania pomnikw
przeszoci. W Prusach, w roku 1843, stanowisko
pierwszego konserwatora generalnego zostao wydzie-
lone w strukturze Ministerstwa Wyzna, a w mo-
narchii habsburskiej pracownicy sub konserwa-
torskich podlegali Ministerstwu Wyzna Religijnych
i Owiecenia Publicznego
19
. Jednake dopiero Alois
Riegl podj prb analizy spoecznych uwarunko-
wa rozwoju postaw konserwatorskich. Uzyskan
w ten sposb wiedz szeroko wykorzystywa podczas
pisania Der Moderne Denkmalkultus.
Patrzc z tej nowej perspektywy na rnorod-
no konserwatorskich postulatw i dziaa podejmo-
wanych w celu zachowania pomnikw przeszoci,
Alois Riegl doszed do wniosku, e nowoczesny kult
pomnikw-znakw pamici wcale nie jest kultem jed-
norodnym. Podajcy za jego wywodami wspcze-
sny nam francuski socjolog Francois-Rn Martin
napisa nawet o swoistym politeizmie wartoci
20
.
Trudno nie zgodzi si z tak interpretacj. W tym
wiecie, ktry zosta opisany w Nowoczesnym kulcie
66
 teorie
Zdaniem Aloisa Riegla drugi odam w grupie
zwolennikw wartoci wanych dla pamici o prze-
szoci tworz wyznawcy wartoci dawnoci (Alters-
wert)
28
. Ze wzgldu na liczne nieporozumienia, jakie
budzi ten wtek rieglowskich rozwaa, nie mona
w tym miejscu pomin kolejnej istotnej kwestii
translatorskiej. W polskich tumaczeniach terminy:
Alterswert oraz Altersdenkmale niefortunnie prze-
kadano na: warto staroytnicz i na zabytki sta-
roytnicze, nawizujc tym samym do staroytnic-
twa studiowania i kolekcjonowania pamitek prze-
szoci. Tymczasem z dodatkowych uwag Riegla wy-
nika, e poprzez utworzenie tych wanie neologi-
zmw chcia on zwrci uwag na pojawienie si
w spoeczestwach nowoczesnych odmiennego sto-
sunku do tych dzie czowieka, ktre nosiy lady
upywajcego czasu. Jako nastrojowe pomniki-znaki
pamici staway si one rdem przey odwiecz-
nego konfliktu midzy materialnymi dzieami
czowieka a niszczcymi siami natury. Zgodnie
z wyjanieniami Riegla symbolizujca te przemiany
warto Alterswert jest w niniejszym artykule tu-
maczona jako warto dawnoci. Analogicznie do
tego rozwizania za odpowiednik terminu Alters-
denkmale uznano pomniki dawnoci
29
.
Ujmujc problem wartoci dawnoci w perspek-
tywie historycznej, Alois Riegl przyjmuje, e zacza
ona by dostrzegana na fali przemian kulturowych
1. Alois Riegl (1858-1905), repr. za B. Szmygin, Teoria zabytku
Aloisa Riegla, Ochrona Zabytkw 2003, nr 3/4, s. 148.
1. Alois Riegl (1858-1905), reproduced after B. Szmygin, Teoria
zabytku Aloisa Riegla (The Alois Riegl Theory of the Historical
Monument), Ochrona Zabytkw 2003, no 3/4, p. 148.
zachodzcych w wieku XIX w rozwinitych spoe-
czestwach zachodnich
30
. Wtedy to wanie za wa-
ne dla pamici o przeszoci mogo zosta uznane
kade dzieo ludzkiej rki, bez wzgldu na jego pier-
wotne znaczenie i przeznaczenie, jeli tylko w dos-
tatecznej mierze ujawnia zewntrznie, apelujc do
zmysw, e do chwili obecnej istniao ju przez od-
powiednio dugi czas i przetrwao
31
. U podstaw tej
czciwywodwautora Der Moderne Denkmal-kultus
ley przekonanie, e potrzeby czowieka nowoczes-
nego wykraczaj poza horyzont oczekiwa waci-
wych postawie poznawczej. Kwestie zwizane z chro-
nologicznym uszeregowaniem wydarze historycz-
nych, ktrych te relikty byy wiadkami (i ktre,
by moe, zawayy na ich losach) take nie wydaj
si najwaniejsze. wiadomo obcowania ze rd-
em historycznym nierzadko zostaje przesonita
emocjami i znaczeniami wynikajcymi z kontem-
placji materii dawnych dzie. W nieuchronnoci
przemian jej stanu zachowania zwolennicy wartoci
dawnoci szukaj potwierdzenia dla wasnych wy-
obrae o przemijaniu. Powierzchnie pomnikw
pokryte patyn, zniszczenia struktury, staj si dla
nich dotykalnym wiadectwem odwiecznego kon-
fliktu midzy twrcz dziaalnoci czowieka, a nisz-
czcymi siami natury. Tak odbierane relikty prze-
szoci s postrzegane jako materializacja trwania
i w przestrzeni spoecznej zaczynaj odgrywa rol
nonikw tosamoci
32
.
Ukazana rnorodno wartoci upamitniaj-
cych i wartoci wanych dla teraniejszoci oraz zo-
ono ich wzajemnych relacji prowadzia Riegla ku
nowemu rozumieniu dziaalnoci konserwatorskiej.
W wymiarze spoecznym jawia si ona jako dziedzi-
na, w ktrej materialne relikty su kolejnym inter-
pretacjom przeszoci
33
. Piszc o funkcjach symbo-
licznych przedmiotw uznawanych za znaki pa-
mici, nie ogranicza si do zbilansowania racji po-
szczeglnych ugrupowa. Zauway, e wyrnione
typy wartoci pozostaj midzy sob w relacjach kon-
fliktowych i wskaza na negatywne nastpstwa tego
stanu rzeczy
34
. Ujmujc problemy konserwatorw
przez pryzmat socjologicznych interpretacji konflik-
tw spoecznych, przyj postaw konstruktywnego
67
doradcy arbitra podejmujcego dyskusj ze
zwolennikami rnych wartoci i wskazujcego im
moliwoci wypracowania rozstrzygni kompro-
misowych. Lektura Nowoczesnego kultu pomnikw
daje podstawy, by przypuszcza, e autor tego dziea
analizowa zadania konserwatorw urzdowych
w taki sposb, jakby ich praca polegaa przede
wszystkim na rozwizywaniu konfliktw i sporw
midzywyznaniowych.
postawy zewntrznego obserwatora. To rozumowa-
nie prowadzi do stwierdzenia, e rnica midzy
dzieami sztuki a innymi wytworami ludzkiej dziaal-
noci uwidacznia si w peni dopiero wtedy, gdy za-
istniej one w ludzkiej wiadomoci
36
.
Wanym punktem odniesienia dla estetyki Ce-
sare Brandiego byy pogldy amerykaskiego filo-
zofa Johna Deweya (1859-1952), ktry napisa mi-
dzy innymi: Dzieo sztuki, niewane czy dawne, czy
klasyczne, jest rzeczywicie, a nie tylko potencjalnie
dzieem sztuki, jeli yje w jakim indywidualnym
dowiadczeniu. Jako kawaek pergaminu, marmuru
czy ptna (jakkolwiek poddane dziaaniu czasu) po-
zostanie przez cay czas wci tym samym. Ale jako
dzieo sztuki zostanie ono odtworzone za kadym
razem, gdy podda si je estetycznemu dowiadcze-
niu
37
. Rozwijajc t myl, autor Teoria del restauro
podkrela, e kady wytwr czowieka moe by
uznany za dzieo sztuki. Analogicznie do ujcia pro-
blemu pomnikw niezamierzonych przez Aloisa
Riegla, woski teoretyk wyraa przekonanie, e to nie
intencja towarzyszca procesowi wytwrczemu, ale
intencja odbiorcy przesdza o uznaniu danego arte-
faktu za godny zachowania dla potomnoci
38
.
4.
Nie sposb wskaza na drog, ktra moe do-
prowadzi do osignicia kompromisu, jeeli nie
podejmie si prby zrozumienia istoty zaistniaego
konfliktu. Przyjmujc podobne zaoenia, zarwno
Alois Riegl w Nowoczesnym kulcie pomnikw, jak
i Cesare Brandi w Teorii restauracji
35
rozpoczynaj
swoje rozwaania od analizy konfliktw, ktre uznaj
za najistotniejsze dla konserwatorstwa. Na tym
etapie obie teorie maj charakter wyjaniajcy.
Autorzy prbuj odpowiedzie na pytanie, skd bio-
r si rnice pogldw w konserwatorstwie i jakie
jest podoe sporw zwizanych z okreleniem celw
i metod dziaania. Podstawowe rnice w sposobie
ujcia tej problematyki przez obu klasykw maj swo-
je rdo w odmiennych zapatrywaniach na to, co na-
ley ocali dla przyszych pokole. W odrnieniu od
Aloisa Riegla, uwag Cesare Brandiego przycigaj
przede wszystkim te ludzkie denia, ktre maj na
celu przekazanie potomnym dzie sztuki, a nie pom-
nikw. Przedstawiona w Teoria del restauro wizja
konfliktowych relacji decydujcych o specyfice kon-
serwatorstwa radykalnie rni si zatem od wizji
przedstawionej w Der moderne Denkmalkultus
nie tylko w kwestii identyfikacji przedmiotu, ale
i okrelenia stron konfliktu.
Spory na temat sposobu istnienia sztuki s nie
mniejsze od sporw, jakie wzbudza fenomen pa-
mici. Aby wprowadzi czytelnika w podstawowe za-
oenia swojej teorii, Cesare Brandi stawia pytanie:
co wyrnia dziea sztuki spord innych wytworw
ludzkiej dziaalnoci? Jego zdaniem podstaw dla ta-
kiego rozrnienia nie znajdzie si ani na drodze
analizy przebiegu procesu twrczego, ani w refleksji
nad artystyczn natur dziea, ani tym bardziej po-
przez badanie rnic w materialnej budowie po-
szczeglnych artefaktw. Dystansujc si wobec pozy-
tywistycznych nadziei na zobiektywizowanie wszyst-
kich drg ludzkiego poznania, woski teoretyk wyra-
a pogld, e rozpozna dzieo sztuki mona tylko
wtedy, jeli porzuci si denia do jego uprzedmio-
towienia, jeli przezwyciy si pokus przyjcia
5.
Zwrot refleksji estetycznej ku podmiotowi postrze-
gajcemu pozwala Cesare Brandiemu na okrelenie
podstawowych zaoe Teoria del restauro. W przed-
stawionych przez niego rozwaaniach materialna
struktura dziea sztuki jest traktowana jako nonik
niematerialnego wyobraenia (immagine), ktre do-
stpne jest tylko w przeyciu estetycznym
39
. W tym
kontekcie gboki sens terminu restauracja nie mo-
e zatem by zredukowany do zabiegw praktycz-
nych, majcych za przedmiot tylko materi danego
artefaktu. W teorii Brandiego restauracja jest okre-
lona jako przywrcenie dziea sztuki do peni istnie-
nia, a to oznacza uobecnienie dziea sztuki w wia-
domoci odbiorcy
40
. Takie postawienie problemu, kt-
re prowadzi do konkluzji, e restauracja jest aktem
wiadomoci, stawia w samym centrum refleksji teo-
retycznej kwesti antynomii ludzkiego poznania.
Przyjmujc za Immanuelem Kantem, e obraz
wiata, jaki mamy, zaley od waciwoci naszych
umysw, Brandi zwraca si ku problematyce re-
cepcji dziea sztuki przez wiadomo i na tej
paszczynie poszukuje odpowiedzi na pytanie, co
stoi na przeszkodzie penej restauracji tego dziea?
Wyjanienie tej kwestii wymaga powrotu do podsta-
wowego zaoenia jego teorii. Skoro dzieem sztuki
moe zosta kady wytwr ludzkiej dziaalnoci, to
68
  [ Pobierz całość w formacie PDF ]
  • zanotowane.pl
  • doc.pisz.pl
  • pdf.pisz.pl
  • paulink19.keep.pl