, Józef Ignacy Kraszewski, Romantyzm-Notatki z zajęć i wstępów BN, ebook, pdf 

[ Pobierz całość w formacie PDF ]

Józef Ignacy Kraszewski: Stara baśń. Powieść z XI wieku. opr: Wincenty Danek

 

Stara baśń jest pierwszym ogniwem cyklu 29 kronik powieściowych Kraszewskiego z dziejów Polski.

 

I.        Rodowód Starej baśni:

 

→ Stara baśń jest artystyczną realizacją znacznej części poszukiwań pisarza na terenie dziejów Słowiańszczyzny i początków Polski- zainteresowania Kraszewskiego problematyką Słowiańszczyzny, w charakterystycznym powiązaniu z ludoznawczym nastawieniem.

 

              → Kraszewski przystąpił do kreślenia opartej na podaniach pierwszych kronikarzy wizji               prahistorycznych dziejów Polski z zamiarem stworzenia dzieła, które mogłoby zastąpić               oryginalne, pochodzące przynajmniej ze średniowiecza ludowe pieśni czy epos bohaterski               ludowego pochodzenia.

 

              → Wykorzystał potencjalne literackie możliwości tkwiące w legendach i podaniach               (głównie kroniki Długosza). Chciał wypełnić lukę w dziejach naszego średniowiecznego               piśmiennictwa, utworzoną przez to, że nie było w niej bohaterskiej epiki. (*zamiar czysto               literacki)

 

              → motywy patriotyczne: dać świadectwo pochodzeniu, dawności organizacji państwowej,               poziomowi kultury naszych przodków w X i XI wieku- sytuacja polityczna i wzrost               tendencji germanizacyjnych składały się na taką decyzję (*zamiary obywatelskie,               narodowe)

 

              → wielkie „zamówienie społeczne” na wszelkie artystyczne realizacje, związane z               początkami naszych dziejów

 

              → polemiczny charakter Starej baśni w stosunku do cyklu powieściowego Gustawa               Freytaga: Die Ahnen- Przodkowie.

 

OKOLOCZNOŚCI

ŹRÓDŁA

(szlaki literackiej tradycji gatunku, z której wyrosła powieść Kraszewskiego- nie jest pewne czy wszystkie te, chronologicznie wcześniejsze dzieła, poza ogólną inspiracją artystyczną, mogły wpłynąć na kształt ideowo- artystyczny Starej baśni )

1) Jeszcze w czasach młodości pisarza gromadzone materiały ludoznawcze i etnograficzne

 

- charakterystyczne dla Kraszewskiego powiązanie ludoznawczych zainteresowań z bardzo intensywnym przejęciem się problematyka słowianoznawstwa

- baczna obserwacja naukowej produkcji historycznej, dotyczącej początków państwowości polskiej i pradziejów narodu (Joachim Lelewel, Karol Szajnocha)

- wczesne dzieła:  Anafielas dotyczący dziejów Litwy; Sztuka u Słowian; Odczyty o cywilizacji w Polsce

 

- refleksja nad początkami państwa łączyła się u pisarza automatycznie z refleksją nad znaczeniem

 

pieśni ludowej dla wyjaśnienia  charakteru narodowego i jego pierwotnych dziejów (Jeśli nam przyjdzie szukać panującego w nich uczucia, znajdziemy chyba jedną tęsknotę […]), oraz

 

podania, „będącego rozdartym na szmaty śpiewem”:

 

„Lud z ubiegłych swych przygód tworzy to, czego dusza jego pragnie: ideał swój dziejowy. Prawda w nich nie absolutna, nie kronikarska, ale duchowa. Dlatego podania za podstawę badań dziejowych rzadko służyć mogą, ale są tkanką ważną dla badacza narodowego ducha”

 

→ KANON INTERPRETACYJNY, którym kierował się Kraszewski tworząc swoją powieść o Popielu i Piaście

 

1) Franciszek Salezy Jezierski: Rzepicha (1790)

 

- dzieje poznania się, małżeństwa i życia rodzinnego Piasta,  Rzepichy i Siemowita; opowieść o sprawiedliwych rządach Piasta, zwycięstwach Siemowita itd.

- odautorskie konfrontacje bytu i moralności ludu wiejskiego z zepsuciem na dworach pańskich i w mieście

- dziwaczne przemieszanie kultu bóstw słowiańskich z rzymskim Olimpem

 

- zapożyczenia: sposób ukazania postaci Piasta, mocne akcentowanie chłopskiego rodowodu Rzepichy i Piasta

 

2) Franciszek Salezy Jezierski: Goworek

3) Aleksander Bronikowski: Mysza wieża

 

              - własna interpretacja zanotowanych przez   kronikarzy legend i postaci (np.pijany przeważnie Popiel i jego zła żona Gierda)

              - utwór utrzymany w poetyce grozy

 

- zapożyczenia: postać Popiela- okrutnika i pijaka; pewne cechy Gierdy do postaci               Brunhildy; elementy stylizacyjne w odtworzeniu sytuacji na dworze w Kruszwicy

 

4) Tadeusz Bułharyn: Słowianie czyli oswobodzenie Arkony. Powieść z dziejów starożytnych (1828)

 

              - pomysły fabularne; szczegóły koncepcji tematycznej

- akcentowanie jedności Słowian w walce obcym naporem

 

2) Rozbudzone z inicjatywy Towarzystwa Przyjaciół Nauk prace zbierackie przejawów twórczości ludowej wszystkich narodów, które wchodziły w skład dawnej Rzeczypospolitej

              (m.in. Jan Paweł Woronicz, Hugo Kołłątaj)

 

              - charakterystyczny stosunek do przeszłości narodowej, typowy dla lat schyłku               Rzeczypospolitej i lat porozbiorowych- rewizja oświeceniowego krytycyzmu przedhistoryczny przekazów, wyraźnie patriotyczny charakter podejmowania owej tematyki, w oczywistym związku z katastrofą polityczną i pierwszymi  usiłowaniami „wybicia się na  niepodległość”

              - propaganda twórczości literackiej, ożywiającej przeszłość narodową

              - marzenie o stworzeniu „słowiańskiej epopei”

              - koncepcja historycznej powieści dokumentalnej, skomponowanej w oparciu o mity i legendy, zachowane w zniekształconym zapisie kronikarskim

5) Christoph Martin Wieland: Libussa albo założenie miasta Pragi

6) Ignacy Krasicki: Powieść prawdziwa o narożnej kamienicy w Kukurowcach (1794)

 

- alegoryczna wykładnia dziejów Polski ( prawdopodobne źródło pomysłu powieści o formowaniu się narodu i państwa polskiego)

 

 

7) Mieczysław Romanowski: Popiel i Piast (1862)- tragedia w pięciu aktach

 

              - własna interpretacja podań o Popielu i Piaście (Popiel- bohater tragiczny   utworu)

              - wrażenie chaosu, braku konsekwencji myślowej i artystycznej

 

3) Działalność Zoriana Dołegi Chodakowskiego- źródło podstaw naukowych i wzorów praktycznego działania.

8) Julian Ursyn Niemcewicz: Śpiewy historyczne (Śpiew I: Piast)

- poetycka tradycja tematu

              - popularna wersja tematu

 

* także: Lilla Weneda Słowackiego- wymieniana jednak tylko dla ścisłości [ ;) ]

*Antoni Małecki: Lechici w świetle historycznej krytyki (1897)

 

              - dzieje sporu kronikarzy i historyków o sprawę   najazdu Lechitów n kraj Polan

              - pozytywne komentarze Starej baśni

9)Juliusz Słowacki: Balladyna i Rapsod I Króla Ducha

 

              - mogły wpłynąć na pomysł Starej baśni

10) fragment nieukończonego dramatu Słowackiego: Krak

11) C. K. Norwid: Krakus, książę nieznany (1861)

12) Teofil Lenartowicz: Wanda (1876), Szopki (1849), O królu Popielu i o myszach (1895)

13) średniowieczne zabytki literatur zachodnich: Pieśń o Rolandzie, Pieśń o Nibelungach

 

II.      Stara baśń

 

INFORMACJE OGÓLNE:

 

Ø       prace nad przygotowaniem Starej baśni bezpośrednio poprzedzają doświadczenia Kraszewskiego związane z kończonym właśnie cyklem saskim: Hrabina Cosel (1874), Bruhl (1875), Z siedmioletniej wojny (1876)

 

              → trylogia saska- świadectwo artystycznej dojrzałości i słuszności teoretycznych koncepcji               pisarza, związanych z powieścią historyczną- można tworzyć dzieła powieściowe o               wysokiej randze literackiej dzięki umiejętnemu operowaniu autentycznymi postaciami,               zdarzeniami i               konfliktami oraz wprowadzaniu poświadczonych dokumentami szczegółów               tła obyczajowego i kulturalnego

 

              fikcja i wyobraźnia ograniczone do dialogów, kompozycji i zabiegów narracyjnych

 

Ø       w zakresie powieściowej prozy historycznej rezygnuje Kraszewski z beletryzacji zdarzeń czy procesu dziejowego na podstawie zapisów dokumentarnych, a skupia się na zasłyszanych lub w inny sposób przez tradycję przekazywanych opowiadaniach o sprawach czy ludziach z marginesu wielkiej historii

 

Ø       kładzie nacisk na ciekawą relację o przygodach i awanturach

 

Ø       posługuje się chwytami gawędowymi

 

→ kompozycja kronikarska i sztuka opowiadania „w jednym” - która nie przystawała do tematu Starej baśni:) [o czym pisze w Dopisku], ze względu na znikomą ilość przekazów dotyczących czasów przedhistorycznych „Polski”. Chcąc uniknąć błędnych interpretacji i naiwnych powtórzeń nie był równocześnie w stanie zrezygnować z podań i legend- wybrał zatem drogę ich racjonalizacji i krytycznej oceny, biorąc za podstawę przekaz Długosza, co umożliwiało spełnienie teoretycznego postulatu zgodności z prawda dziejową i zachowanie pozorów powieści dokumentarnej. Kompleks wczesnohistorycznych legend stanowi zatem odpowiednik wątku dziejowego, splataego z wątkami romansowymi, czy przygodowymi.

 

Ø       historyczny wątek powieści: konflikt wolnych kmieci z kneziem na tle obrazu wczesnohistorycznej krainy Polan, ich życia i kultury

 

Ø       najistotniejsze „potknięcia” Kraszewskiego to szczegóły opisu kultury materialnej Polan nadgoplańskich (broń, szczegóły odzieży), oraz błędy w opisie wierzeń/ w przedstawieniu polańskiego Olimpu (błędy w tym zakresie prostują przypisy do tekstu). Jednak braki te w przeważającej mierze są wynikiem ówczesnego stanu wiadomości o dziejach Polan.

 

Ø       na ogół trafnie odtworzył główny proces społeczno- kulturowy, czyli powstanie formacji wczesnofeudalnej na gruzach porządku plemiennego i rodowego

Ø       Kraszewski opowiada się w Starej baśni wyraźnie po stronie wolnych kmieci, ich swobód i wieców, nie po stronie reprezentanta feudalizujących tendencji (Chwostka- Popiela).

 

Ø       konflikty w Starej baśni: ścieranie się kmieci między sobą + zwycięska walka kmieci z okrutnym Chwostkiem + walka z najazdem Sasów i Pomorców, organizowanym przez synów Chwostka i Brunhildy

 

Kilkakrotnie daje do zrozumienia, iż chodzi mu o likwidację  z ł e g o  władcy, despoty, okrutnika, sprzymierzonego z wrogiem zewnętrznym, o wprowadzenie na jego miejsce  d o b r e g o  z ludu pochodzącego (Piast).

 

GŁÓWNE ZAGADNIENIA:

 

Ø       ważnym i eksponowanym przez Kraszewskiego elementem świadomości Polan IX i X w. jest świadomość wspólnoty Słowian od Łaby po Bug, od Bałtyku po Karpaty, Sudety aż do Moraw i Czech. Wspólnota przeciwstawiona zostaje zaborczości plemion germańskich. Podkreślona zostaje równocześnie ich kłótliwość i wzajemne zwalczanie (np.  Pomorcy vs. Kaszubi, czy kmiecie vs kneź).

 

→ niezgoda wiecujących nad obiorem nowego władcy Polan posiada podtekst historyczny, aluzyjny, skierowany przeciw sejmowładztwu szlacheckiemu w Polsce i podtekst aktualny...

[ Pobierz całość w formacie PDF ]
  • zanotowane.pl
  • doc.pisz.pl
  • pdf.pisz.pl
  • paulink19.keep.pl