,
[ Pobierz całość w formacie PDF ]
Jan Tajchman: Kamienica „Pod Gwiazdą” w Toruniu i jej problematyka konserwatorska. AUNC, Zabytkoznawstwo i konserwatorstwo XXV, 1994, s. 189-250
Kamienica „Pod Gwiazdą” znajduje się we wschodniej pierzei Rynku Staromiejskiego pod numerem 35. O jej wartości świadczy bogata fasada dekorowana florystycznymi sztukateriami, interesujący układ przestrzenny oraz elementy stałego wyposażenia domu. Prace restauratorsko- konserwatorskie prowadzono w latach 1967- 1969. Wyniki odkryć i analiz udowodniły, że kamienica ta od czasu jej powstania, co około 100- 120 lat przechodziła kolejna rozbudowę lub przebudowę, w większym lub mniejszym stopniu zmieniając swoje oblicze. Przebudowy te zatarły wiele istotnych reliktów z okresów poprzednich. O kolejnych domach gotyckich można więc mówić tylko w sposób hipotetyczny. Możliwa do prześledzenia jest natomiast historia zabytku już od renesansu do XX w. Prace prowadzone w kamienicy wyeksponowały najwartościowsze historycznie elementy domu wracając zasadniczo do jego renesansowego układu przestrzennego.
Średniowiecze:
· Odkryte duże partie murów gotyckich nie dają możliwości dokładnego odtworzenia kamienicy gotyckiej. · Prawdopodobnie trzy fazy przekształceń. · Prawdopodobnie pierwszy dom powstał na przełomie XIII i XIV w. · Mury kamienne z głazów narzutowych i warstw cegły wyznaczają rzut piwnicy pod wielka sienią. Piwnica prawdopodobnie był podzielona na dwa trakty i przykryta drewnianym stropem. · Parter wykonany najprawdopodobniej w konstrukcji szkieletowej. Pod koniec XIV w. część ścian zastąpiono murowanymi oraz wykonano sklepienia krzyżowe piwnic. · Przy murze południowym, z zachowanymi bliźniaczymi wnękami, od zachodu znajdowała się „szyja” z wyjściem na rynek. · W końcu XIV w. w obrębie przyziemia była to kamienica dwutraktowa z oficyna po północnej stronie działki.
· Następne przekształcenia nastąpiły około połowy XV w. · Połączono parcelę od ulicy Szczytnej od zaplecza Parceli rynkowej. · Istotna przebudowa układu przestrzennego: oba trakty w obrębie przyziemia stały się wielka sienią, miejsce oficyny zajął trakt tylny. · Nad wielka sienią założono nowy strop z prostych belek, z otworem na schody ukształtowanym za pomocą skośnego wymianu, podtrzymywanego przez stalowy pręt zawieszony na belce pod stropem (nadciąg). · Schody były najprawdopodobniej kręcone. · W południowo- wschodnim narożniku zbudowano urządzenie ogniowe w postaci wielkiego kaptura. · Posadzkę wielkiej sieni wykonano z ceramicznych płytek. · Rozbudowano piwnice (na potrzeby traktu tylnego), przykryto ja stropem drewnianym i położono brukowa posadzkę, prawdopodobnie też zainstalowano hypocaustum. · Kamienica ta poza parterem miał piętro, stropy w trakcie tylnym położone były nieco niżej niż obecnie. · Fasada frontowa najprawdopodobniej pozostała niezmienna od przebudowy w XIV w., niewiele można powiedzieć o elewacji podwórza.
Renesans:
· Przebudowa i podwyższenie kamienicy w trzeciej ćwierci XVI w. · W całości przeznaczona do funkcji mieszkalnych. · Elementy podwórzowa cechach renesansowych: elewacja podwórzowa, galeryjki w trakcie środkowym pięter, profilowane stropy i ścianka działowa na II piętrze, polichromie stropowe na belkach wielkiej sieni i na stropie dylowym w trakcie tylnym parteru (lata 70’ XVI w.). · W wyniku tej przebudowy powstała podpiwniczona kamienica o trzech kondygnacjach naziemnych z parterową podpiwniczoną oficyną. Posiadała dwa trakty w przyziemiu i po trzy na piętrach i w piwnicy, której dopiero teraz dwa tylne trakty przesklepiono kolebką. · Nadal istnieje urządzenie ogniowe, ale już część południowo zachodnia sieni została zabudowana najprawdopodobniej rozwiązaniem w formie „wiszącej izdebki” lub tworząc dwa poziomy pomieszczeń. · W tylnym trakcie, przykrytym jednolitym stropem dylowym płaskim, wydzielono korytarzyk prowadzący na podwórze. Tylko w izbie tylnej pokryto go polichromia imitująca strop kasetonowy. · Komunikacja pomieszczeń na piętrze rozwiązano została wprowadzeniem galeryjek połączonych z kręconymi schodami. · Wykształcił się w obrębie piętra bardzo szeroki trakt środkowy, biegnący przez dwie kondygnacje. · Trakt frontowy i tylny pierwszego piętra stanowiły jednoprzestrzenne wnętrza nakryte dylowymi stropami. Od frontu był on profilowany i polichromowany. Z tyłu pokryty najprawdopodobniej płótnem i dopiero malowany lub bielony. · Na piętrze frontowe pomieszczenie było także jednoprzestrzenne, nakryte profilowanym stropem belkowym. · Tylny trakt podzielono drewniana ścianką działową o profilach dwustronnych. · Strych był jednoprzestrzenny. · Konstrukcję dachu tworzyła więźba storczykowa zredukowana, sprawiająca wrażenie dwóch oddzielnych konstrukcji (podobnie jak na Szczytnej 20). · Najprawdopodobniej podczas przebudowy całego domu przebudowano też fasady: frontowa jest trudna do odtworzenia ze względu na sztukaterię, tylna posadowiona jest na gotyckich murach, liczba prostokątnych okien zwiększa się w stosunku 1:3:4.
Barok:
· Prace ograniczają się właściwie do fasady frontowej i schodów, przy czym możliwe jest, że wykonano też inne drobne prace malarski czy stolarskie (drzwi intarsjowane). · Czas przebudowy wyznacza data 1697 r. wyrzeźbiona na tarczy podtrzymywanej prze z lwa u podstawy rdzenia kręconych schodów. · Fasada otrzymała bogaty florystyczny wystrój sztukatorski i zwieńczona została gwiazdą jako godłem. · Odtworzenie fasady było skomplikowane ze względu na przebudowy z początku XX w. · Wyniki analiz udowodniły, że fasada miała kompozycję trójosiową symetryczną wielokondygnacyjną z portalem na osi środkowej i zwieńczona szczytem. · Kręcone schody posiadają dębowy trzpień z wyciętą wijąca się spiralnie poręczą, balustradę z balasek sosnowych przybitych do stopni i wzmocnionych dołem wygiętą deską oraz zwieńczona poręczą. Pierwszy stopień jest podstawą pod posąg Minerwy. Po prawej znajduje się lew z tarcza i datą 1697 r.
Klasycyzm:
· Koniec XVIII lub początek XIX w. wyznacza kolejny remont i przebudowę. Informuje o tym zachowana polichromia w trakcie frontowym i zachowana stolarka. · Wygospodarowano pomieszczenie na pierwszym piętrze w trakcie środkowym do południa i wprowadzono schody dyferencyjne z barierą w formie plecionki. · Fasada zyskała nowa stolerkę okienną, wygodniejszą od poprzedniej ościeżnicowej. Wprowadzono w zmniejszone otwory okienne okna krosnowe szklone w szczeblinach krzyżowych. Okna te podzielone były na cztery nierówne kwatery za pomocą krzyży okiennych o przesuniętych ku górze plemionach. Zmieniono też boniowanie na parterze na bardziej płaskie. · Polichromia iluzjonistyczna w pomieszczeniu frontowym pierwszego piętra, przedstawiająca porządek joński na ścianach i płaskie pseudokasetony na suficie.
2 połowa XIX w. i początek XX w.:
· Przekształcono kamienicę na dom wielorodzinny ze sklepem na parterze. · Fasadę pomalowano farbą olejną na dwa kolory (sztukateria jasna na ciemnym tle). · Wyburzono kaptur kominowy i wprowadzono żeliwne kręcone schody. · Duże izby na piętrze podzielono na dwie mniejsze. · Zmieniono lewe okno parteru na witrynę sklepową, wymieniono stolarkę okienną na pierwszym piętrze. · Wielka sień przebudowano na sklep, przebudowano i przesunięto portal, zaopatrzony w nowe drzwi. · Obniżono podłogę parteru likwidując sklepienia w piwnicy i kryjąc ją kapą pruską. · We wnętrzu sklepowym nadwieszono galerię z osobnymi schodami.
Prace konserwatorskie zakładały powrót do układu renesansowego, eksponując przy tym wartościowe elementy wcześniejsze i późniejsze a także ograniczenie ewentualnych rekonstrukcji do minimum. [ Pobierz całość w formacie PDF ] |
Wątki
|