,
[ Pobierz całość w formacie PDF ]
//-->TRANSCOMP – XIV INTERNATIONAL CONFERENCECOMPUTER SYSTEMS AIDED SCIENCE, INDUSTRY AND TRANSPORTCentrum logistyczne,Czynniki lokalizacji,Proces logistycznyIreneusz JĘDRA1Jacek BOROWIAK2UWARUNKOWANIA LOKALIZACJI CENTRÓW LOGISTYCZNYCHW POLSCEArtykuł przedstawia podstawowe warunki i czynniki jakie są brane podczaslokalizacji centrów logistycznych na terenie Polski. Ukazuje plany lokalizacjigłównych skupisk centrów logistycznych w Polsce oraz przedstawia przeszkodypowstające na etapie ich projektowania i realizacji.LOCATION DETERMINANTS OF LOGISTIC CENTERS IN POLANDThe article presents the basic conditions and factors which are takeninto consideration during the location of logistics centers on Polish territory.It shows plans of location of the main aggregations of logistics centers in Polandand presents obstacles that arise at the stage of the design and implementation.1. WSTĘPLokalizacja kaŜdego obiektu logistycznego powinna podlegać szczegółowym badaniomzarówno obliczeniowym jak i logistycznym. Szczególnie takie obiekty jak centralogistyczne, które zajmują bardzo duŜe obszary powierzchniowe i wymagają bogatowyposaŜonego zaplecza wraz z infrastrukturą drogową, powinny być bardzo dokładniezlokalizowane. Tendencje lokalizacji centrów logistycznych, jak równieŜ większychmagazynów centralnych w Polsce, opierają się na 3 koncepcjach:•pierwsza zakłada rozlokowanie centrów logistycznych w pobliŜuTranseuropejskich Korytarzy Transportowych przebiegających przezPolskę,•w pobliŜu obszarów miejskich,•lokalizacja centrów logistycznych w portach morskich.W kaŜdej z tych koncepcji występuje szereg parametrów decydujących lubmających wpływ na podjęcie ostatecznej decyzji odnośnie usytuowania obiektumagazynowego lub całego centrum logistycznego. Dlatego ten artykułpoświęcony będzie przybliŜeniu tematu lokalizacji centrów logistycznych.1Politechnika Radomska, Wydział Mechaniczny; 26-600 Radom; ul. Chrobrego 45.tel. +48 48 361-76-29, e-mail: ireneusz.jedra@pr.radom.pl2Politechnika Radomska, Wydział Mechaniczny; 26-600 Radom; ul. Chrobrego 45.tel. +48 48 361-76-29, e-mail: jacek.borowiak@pr.radom.pl1212Ireneusz JĘDRA, Jacek BOROWIAK2. CZYNNIKI WARUNKUJĄCE LOKALIZACJĘ CENTRÓW LOGISTYCZNYCHSzereg czynników rozpatrywanych podczas lokalizacji centrum logistycznego wwiększym lub mniejszym stopniu ma wpływ na podjęcie ostatecznej decyzji.Ze względu na rosnące w miarę rozwoju gospodarczego spektrum czynnikówlokalizacji, w literaturze wprowadza się umowne podziały, które mają na celuuporządkowanie wiedzy na ten temat.Przykładowo czynniki lokalizacji moŜna podzielić ogólnie na trzy grupy, tj. na[5]:•czynniki natury przyrodniczej (surowce, działka ziemi, bariery ekologiczne),•czynniki ekonomiczno-techniczne (rynek zbytu, siła robocza, korzyściaglomeracji),•czynniki społeczno-polityczne (społeczne, polityczne, strategiczno-wojskowe).Metodologia planowania centrów logistycznych obejmuje [2]:- procedury planistyczne,- techniki planowania,- analizy i kryteria oceny.Uwzględniając kryterium mierzalności czynników lokalizacji moŜnawyróŜnić[5]:•czynniki miękkie (niemierzalne) – jakośćśrodowiskaantropogenicznego inaturalnego, uczestnictwo obywateli w działaniach publicznych,patriotyzm lokalny;•oraz czynniki twarde (mierzalne) – połoŜenie geograficzne regionu i jegocechy topograficzne, dostęp do szeroko pojętej infrastruktury (np.edukacyjnej, naukowej, prawnej, administracyjnej oraz wydajność i jakośćfunkcjonowania tej infrastruktury), umiejscowienie i powiązanie zzewnętrzną siecią usług infrastruktury technicznej, wielkość, jakość iróŜnorodność kapitału ludzkiego, struktura branŜowa, rozmiary i typwłasności istniejących podmiotów gospodarczych.W pracy[2] uwaŜa się,Ŝegłównymi czynnikiem wyboru lokalizacji centrumlogistycznego są kryteria ekonomiczne, takie jak:- wartość rynku logistycznego,- atrakcyjność przedsięwzięcia inwestycyjnego dla inwestorów,- ceny i dostępność gruntów,- dostępność infrastruktury transportowej i komunikacyjnej,- dostępność siły roboczej i poziom wykształcenia pracowników,- siła nabywcza ludności, itp.Natomiast takie czynniki jak:- szkody ekologiczne powodowane przez transport drogowy,- niewykorzystany potencjał przewozowy transportu kolejowego,- przeciąŜenie dróg, zatory drogowe, itp.nie mają znaczenia dla inwestora, pod warunkiem,Ŝenie następuje interwencja państwapoprzez regulacje prawne lub finansowe, które w rzeczywistości zmieniają relacjekosztowe pomiędzy poszczególnymi gałęziami transportu.Autor [2] uwaŜa,ŜejeŜeli w realizację inwestycji aktywnie włącza się sektor publiczny,to oprócz wyŜej wspomnianych kryteriów ekonomicznych naleŜy wziąć pod uwagęUWARUNKOWANIA LOKALIZACJI CENTRÓW...1213czynniki o charakterze makroekonomicznym, ekologicznym i urbanistycznym,uwzględniając przy tym strategię rozwoju regionalnego lub lokalnego, likwidacjębezrobocia i łagodzenia skutków niekontrolowanego rozwoju gospodarczegoposzczególnych obszarów aglomeracji miejskiej.Patrząc na lokalizację centrum logistycznego jako przedsiębiorstwa [5], do czynnikówwarunkujących lokalizację naleŜy zaliczyć:transport,bazę surowcową, rynek zbytu,zagospodarowanie infrastrukturalne (moŜliwość wspólnego uŜytkowaniainfrastruktury przez grupę podmiotów gospodarczych),zasoby pracy (moŜliwości pozyskania pracowników),baza energetyczna,zasoby wody,aglomerację.Na podstawie przedstawionych powyŜej czynników moŜna stwierdzić, iŜ lokalizacjacentrum logistycznego w duŜej mierze jest uzaleŜniona od zaangaŜowania sektorapublicznego i prywatnego w realizacją inwestycji. WaŜne jest równieŜ nastawienie iwspółpraca lokalnych władz w realizację zaplanowanej inwestycji, moŜliwościwykorzystania istniejących warunków zewnętrznych w danym regionie, warunkispołeczno-administracyjne oraz moŜliwość wykorzystania istniejącej infrastrukturydrogowej i technicznej.3. PLANY I KONCEPCJE BUDOWY CENTRÓW LOGISTYCZNYCH W POLSCE3.1 . Mapa planowanych lokalizacji centrów logistycznych w PolsceW Polsce lokalizacja centrów logistycznych i magazynów składowych o duŜejpojemności, podobnie jak na zachodzie powiązana jest z głównymi korytarzamitransportowymi oraz aglomeracją miejską. Na rysunku nr 1 przedstawiono planylokalizacji centrów logistycznych na terenie Polski na tle Paneuropejskich KorytarzyTransportowych.Z poniŜszego rysunku widać,Ŝeplany zakładają rozbudowę centrów logistycznych wczęści centralnej oraz zachodniej naszego kraju. Część wschodnia Polski jest ichpozbawiona. NaleŜy wziąć pod uwagę tę część , poniewaŜ obecnie bardzo dynamicznierozwija się rynek wschodni, zalewając swoimi towarami (Chiny) część zachodnią Europy.Polska jest krajem tranzytowym między tymi dwoma częściami Europy, dlatego planyrozbudowy centrów logistycznych w naszym kraju powinny uwzględniać nie tylkorozwiniętą część naszych zachodnich sąsiadów lecz bardzo dynamicznie rozwijający sięrynek wschodni i azjatycki.Lokalizacja, a raczej tworzenie centrów logistycznych, powinno odbywać się wpierwszej kolejności w regionach generujących potencjalnie duŜe potoki ładunków w ruchukrajowym i międzynarodowym. Równocześnie trzeba mieć na uwadze to, by lokalizacjacentrów logistycznych była spójna z projektami Unii Europejskiej i państw sąsiednich,zwłaszcza zaś z projektami połączeń Transeuropejskiej Sieci TransportuKombinowanego[7].Uzupełnieniem tej koncepcji jest rozlokowanie centrów logistycznych w następującychrejonach (rys.2):1214•••••••Ireneusz JĘDRA, Jacek BOROWIAKwojewództwo mazowieckie i aglomeracja warszawska,województwo wielkopolskie z Poznaniem,województwośląskiez Katowicami,województwo zachodniopomorskie ze Szczecinem,województwo pomorskie z Gdańskiem,województwo dolnośląskie z Wrocławiem,obszar województw wschodnich z centrami w okolicach Białegostoku, Terespola iRzeszowa,•w dalszej perspektywie dodatkowe centra w okolicach Olsztyna oraz Krakowa.Za wyborem wspomnianych obszarów lokalizacji przemawiają dogodne połoŜeniakomunikacyjne, występowanie terminali transportu kombinowanego i multimedialnego, aprzede wszystkim potencjalni odbiorcy usług logistycznych [7].Decydujące znaczenie ma rachunek ekonomiczny, z którego wynika[7],Ŝetworzonecentra logistyczne są bardziej opłacalne dla inwestorów oraz gospodarki narodowej niŜusługi logistyczneświadczoneprzez niezorganizowanych operatorów lub zaspokajane„systemem gospodarczym.”UWARUNKOWANIA LOKALIZACJI CENTRÓW...1215Rys.1. Lokalizacja planowanych centrów logistycznych na tle Paneuropejskich KorytarzyTransportowych przebiegających przez PolskęBibliografia [4 z uzupełnieniami 2]Tworzenie centrów logistycznych wynika niejako z konieczności, poniewaŜ zasadywspółpracy Polski z Unią Europejską przewidują zwiększenie dostępności do polskiegorynku transportowego na warunkach wolonej konkurencji, ale równieŜ modernizacjęinfrastruktury transportowej pod kątem dostosowania jej do standardów Unii Europejskiej. [ Pobierz całość w formacie PDF ] |
Wątki
|