,
[ Pobierz całość w formacie PDF ]
SPIS TREŚCI WPROWADZENIE 6 CZĘŚĆ PIERWSZA: „ZAGINIONA" BIBLIA HEBRAJSKA 10 Rozdział 1: Na początku 12 Stworzenie świata 12 Stworzenie aniołów 14 Aniołowie i ich działanie 16 Upadek szatana i bunt aniołów 18 Adam i jego upadek 22 Relacja Ewy z upadku w grzech 24 Rytm czasu 26 Henoch mędrzec 30 Nadchodzący Syn Człowieczy 34 Kosmiczne wizje 36 Metuselah, Noe i Melchizedek 38 Rozdział 2: Słowa patriarchów 40 Testament Abrahama 40 Apokalipsa Abrahama 42 Testament Izaaka 44 Testament Jakuba 46 Testamenty dwunastu patriarchów 48 Testament Rubena 50 Testament Symeona 52 Testament Lewiego 54 Testament Judy 56 Testament Issachara 58 Testament Józefa 60 Józef i Asenet 62 Testament Mojżesza 66 Pseudo-Filon 68 CZĘŚĆ DRUGA: „ZAGINIONY" NOWY TESTAMENT 128 Tomasz w Indiach 200 Mygdonia i Charyzjusz 204 Święte rytuały i modlitwy 206 Hymn o perle 208 Męczeństwo Tomasza 210 Rozdział 1: Brakujące lata życia Jezusa 130 Dziadkowie Chrystusa 130 Legendy o narodzeniu 134 Opowiadania o dziecku Jezus 138 Ewangelie judeochrześcijan 140 Rozdział 3: Zaginione pisma proroków 72 Żywoty proroków 72 Miejsce pobytu Rechabitów 74 Testament Salomona 76 Apokalipsa Eliasza 78 Apokalipsa Sofoniasza 80 Męczeństwo i Wniebowstąpienie Izajasza 82 Druga Księga Barucha 86 Trzecia Księga Barucha 90 Czwarta Księga Barucha 92 Wizja Ezdrasza 94 Apokalipsa Sedracha 96 Testament Hioba 98 Wyrocznie Sybilli 100 List Arysteasza 104 Rozdział 5: Wizje końca czasów 212 Apokalipsa Piotra 212 Apokalipsa Pawia 214 Apokalipsy gnostyckie 216 Apokalipsa Tomasza 218 Chrześcijańskie księgi sybilińskie 220 Rozdział 2: Ewangelie pasyjne 144 Ewangelia Piotra 144 Ewangelia Nikodema 146 Raport i śmierć Piłata 152 Ewangelia Bartłomieja 154 Rozdział 6: Zaginione listy do wiernych 222 Abgar i Jezus 222 List do Laodycejczyków 224 Paweł i Seneka 226 List Pseudo-Tytusa 228 Nauki Piotra 230 List Apostołów 232 Rozdział 3: Tajemnice gnostyckie 156 Herezja gnostycka 156 Ewangelia Prawdy 160 Ewangelia Filipa 164 Koptyjska Ewangelia Tomasza 166 Dialogi z Chrystusem 170 Słowniczek 236 Wykaz skrótów 237 Bibliografia 237 Indeks 239 Podziękowania 255 Rozdział 4: Legendy apostolskie 172 Apokryficzne dzieje apostolskie 172 Dzieje Piotra 174 Męczeństwo Piotra 178 Dzieje Jana 180 Dzieje Pawia 184 Paweł i lew 188 Pa wet w Filippi 190 Paweł w Koryncie 192 Męczeństwo Pawia 194 Dzieje Andrzeja 196 Rozdział 4: Psalmy, pieśni i ody 106 Psalmy Salomona 106 Skargi i wyznania 110 Ody Salomona 112 Hymny i pieśni 116 Rozdział 5: Mądrość i filozofia 118 Mądrości Achikara 118 Trzecia Księga Machabejska 122 Czwarta Księga Machabejska 124 Pseudo-Focylides 126 WPROWADZENIE Zaginiona Biblia jest antologią starożytnych pism, które nie weszły w skład żydowskiej czy chrześci jańskiej Biblii. Pochodzą one z literatury znanej jako apokryfy Biblii hebrajskiej (Starego Testamen tu) i Nowego Testamentu, dzieł mających ogromne znaczenie, dlatego że rzucają światło na historię, religię i kulturę zarówno judaizmu, jak i chrześcijaństwa z przełomu er. „Zaginiona Biblia" a kanon biblijny Biblia hebrajska lub Stary Testament jest zbiorem ksiąg wyselekcjonowanych z ogromnej masy starożytnych pism, obejmujących także apokryfy czy pseudoepigrafy. Podobnie Nowy Testament stanowi wybór z literatury, która zawierała też omawiane tutaj apokryficzne dzieła. Ostatecznie przyjęte pisma utworzyły żydowski i chrześcijański kanon biblijny, który obejmuje księgi uznane za autorytatywne i natchnione przez Boga. Kanon hebrajski zaczął się kształtować w jakiś czas po zakończeniu się niewoli babilońskiej Żydów pod koniec VI w. p.n.e., ale ostatecznie został ustalo ny krótko przed końcem I w. n.e. lub nawet później. Kanon Nowego Testamentu został sformo wany w IV w. n.e. (por. tablica chronologiczna na stronach 8—9). Zanim został zamknięty, kilka dzieł z Zaginionej Biblii było prawdopodobnie powszechnie akceptowanych jako autorytatywne. W rzeczywistości nie da się wyznaczyć wyraźnej granicy pomiędzy utworami niekanonicznymi z jednej strony, a Biblią hebrajską i Nowym Testamentem z drugiej jedynie na podstawie ich cha rakteru i treści. Wraz z zamknięciem kanonu inne pisma nieuchronnie zostały „utracone", wypadły z Biblii judaizmu i głównego nurtu chrześcijaństwa, który zdegradował je jako błędne lub heretyckie. Ni gdy nie zostały jednak całkowicie wyparte, szczególnie na obszarach bardziej peryferyjnych - dc dzisiaj Biblia Kościoła etiopskiego zawiera I Księgę Henocha i Księgę Jubileuszów — a wiele z tych dzieł zachowywało wpływ w średniowieczu na Zachodzie. Dopiero reformacja ze swoim podkreś laniem wyłącznego autorytetu kanonicznego Pisma i oświecenie ze swoim racjonalizmem i na ukowością doprowadziły nieomalże do ich całkowitego porzucenia. Tak było aż po wiek XX. kiedy to odkryto je na nowo, a ich prawdziwe znaczenie jeszcze raz doceniono. Celem Zaginionej Biblii jest przedstawienie reprezentatywnych przykładów głównych gatun ków literackich piśmiennictwa niekanonicznego, przy czym skupiono się na tekstach poświęco nych bądź zajmujących się postaciami biblijnymi. Pominięte zostały starotestamentowe księgi deuterokanoniczne (por. słowniczek), które nie są zaliczane do apokryfów czy pseudoepigrafów mimo że mają one z pseudoepigrafami wiele wspólnych cech. Nie uwzględniono także zwojów znad Morza Martwego. Tłumaczenia tych dzieł na języki współczesne, takie jak angielski, nie miecki czy francuski, są już szeroko dostępne [jak dotąd brak ich pełnego tłumaczenia na język [ Pobierz całość w formacie PDF ] |
Wątki
|