, J.R PORTER - Zaginiona Biblia; Księgi Które Nie Weszły Do Kanonu, ★Książki PDF - Religia i okolice, ebook 

[ Pobierz całość w formacie PDF ]
SPIS TREŚCI
WPROWADZENIE 6
CZĘŚĆ PIERWSZA: „ZAGINIONA"
BIBLIA HEBRAJSKA 10
Rozdział 1: Na początku 12
Stworzenie świata 12
Stworzenie aniołów 14
Aniołowie i ich działanie 16
Upadek szatana i bunt aniołów 18
Adam i jego upadek 22
Relacja Ewy z upadku w grzech 24
Rytm czasu 26
Henoch mędrzec 30
Nadchodzący Syn Człowieczy 34
Kosmiczne wizje 36
Metuselah, Noe i Melchizedek 38
Rozdział 2: Słowa patriarchów 40
Testament Abrahama 40
Apokalipsa Abrahama 42
Testament Izaaka 44
Testament Jakuba 46
Testamenty dwunastu patriarchów 48
Testament Rubena 50
Testament Symeona 52
Testament Lewiego 54
Testament Judy 56
Testament Issachara 58
Testament Józefa 60
Józef i Asenet 62
Testament Mojżesza
66
Pseudo-Filon 68
CZĘŚĆ DRUGA: „ZAGINIONY"
NOWY TESTAMENT 128
Tomasz w Indiach 200
Mygdonia i Charyzjusz 204
Święte rytuały i modlitwy 206
Hymn o perle 208
Męczeństwo Tomasza 210
Rozdział 1: Brakujące lata życia Jezusa 130
Dziadkowie Chrystusa 130
Legendy o narodzeniu 134
Opowiadania o dziecku Jezus 138
Ewangelie judeochrześcijan 140
Rozdział 3: Zaginione pisma
proroków 72
Żywoty proroków 72
Miejsce pobytu Rechabitów 74
Testament Salomona 76
Apokalipsa Eliasza 78
Apokalipsa Sofoniasza 80
Męczeństwo i Wniebowstąpienie Izajasza 82
Druga Księga Barucha 86
Trzecia Księga Barucha 90
Czwarta Księga Barucha 92
Wizja Ezdrasza 94
Apokalipsa Sedracha 96
Testament Hioba 98
Wyrocznie Sybilli 100
List Arysteasza 104
Rozdział 5: Wizje końca czasów 212
Apokalipsa Piotra 212
Apokalipsa Pawia 214
Apokalipsy gnostyckie 216
Apokalipsa Tomasza 218
Chrześcijańskie księgi sybilińskie 220
Rozdział 2: Ewangelie pasyjne 144
Ewangelia Piotra 144
Ewangelia Nikodema 146
Raport i śmierć Piłata 152
Ewangelia Bartłomieja 154
Rozdział 6: Zaginione listy do wiernych 222
Abgar i Jezus 222
List do Laodycejczyków 224
Paweł i Seneka 226
List Pseudo-Tytusa 228
Nauki Piotra 230
List Apostołów 232
Rozdział 3: Tajemnice gnostyckie 156
Herezja gnostycka 156
Ewangelia Prawdy 160
Ewangelia Filipa 164
Koptyjska Ewangelia Tomasza 166
Dialogi z Chrystusem 170
Słowniczek 236
Wykaz skrótów 237
Bibliografia 237
Indeks 239
Podziękowania 255
Rozdział 4: Legendy apostolskie 172
Apokryficzne dzieje apostolskie 172
Dzieje Piotra 174
Męczeństwo Piotra 178
Dzieje Jana 180
Dzieje Pawia 184
Paweł i lew 188
Pa wet w Filippi 190
Paweł w Koryncie 192
Męczeństwo Pawia 194
Dzieje Andrzeja 196
Rozdział 4: Psalmy, pieśni i ody 106
Psalmy Salomona 106
Skargi i wyznania 110
Ody Salomona 112
Hymny i pieśni 116
Rozdział 5: Mądrość i filozofia 118
Mądrości Achikara 118
Trzecia Księga Machabejska 122
Czwarta Księga Machabejska 124
Pseudo-Focylides 126
WPROWADZENIE
Zaginiona Biblia
jest antologią starożytnych pism, które nie weszły w skład żydowskiej czy chrześci­
jańskiej Biblii. Pochodzą one z literatury znanej jako apokryfy Biblii hebrajskiej (Starego Testamen­
tu) i Nowego Testamentu, dzieł mających ogromne znaczenie, dlatego że rzucają światło na historię,
religię i kulturę zarówno judaizmu, jak i chrześcijaństwa z przełomu er.
„Zaginiona Biblia" a kanon biblijny
Biblia hebrajska lub Stary Testament jest zbiorem ksiąg wyselekcjonowanych z ogromnej masy
starożytnych pism, obejmujących także apokryfy czy pseudoepigrafy. Podobnie Nowy Testament
stanowi wybór z literatury, która zawierała też omawiane tutaj apokryficzne dzieła. Ostatecznie
przyjęte pisma utworzyły żydowski i chrześcijański kanon biblijny, który obejmuje księgi uznane
za autorytatywne i natchnione przez Boga. Kanon hebrajski zaczął się kształtować w jakiś czas po
zakończeniu się niewoli babilońskiej Żydów pod koniec VI w. p.n.e., ale ostatecznie został ustalo­
ny krótko przed końcem I w. n.e. lub nawet później. Kanon Nowego Testamentu został sformo­
wany w IV w. n.e. (por. tablica chronologiczna na stronach 8—9). Zanim został zamknięty, kilka
dzieł z
Zaginionej Biblii
było prawdopodobnie powszechnie akceptowanych jako autorytatywne.
W rzeczywistości nie da się wyznaczyć wyraźnej granicy pomiędzy utworami niekanonicznymi
z jednej strony, a Biblią hebrajską i Nowym Testamentem z drugiej jedynie na podstawie ich cha­
rakteru i treści.
Wraz z zamknięciem kanonu inne pisma nieuchronnie zostały „utracone", wypadły z Biblii
judaizmu i głównego nurtu chrześcijaństwa, który zdegradował je jako błędne lub heretyckie. Ni­
gdy nie zostały jednak całkowicie wyparte, szczególnie na obszarach bardziej peryferyjnych - dc
dzisiaj Biblia Kościoła etiopskiego zawiera I
Księgę Henocha
i
Księgę Jubileuszów —
a wiele z tych
dzieł zachowywało wpływ w średniowieczu na Zachodzie. Dopiero reformacja ze swoim podkreś­
laniem wyłącznego autorytetu kanonicznego Pisma i oświecenie ze swoim racjonalizmem i na­
ukowością doprowadziły nieomalże do ich całkowitego porzucenia. Tak było aż po wiek XX.
kiedy to odkryto je na nowo, a ich prawdziwe znaczenie jeszcze raz doceniono.
Celem
Zaginionej Biblii
jest przedstawienie reprezentatywnych przykładów głównych gatun­
ków literackich piśmiennictwa niekanonicznego, przy czym skupiono się na tekstach poświęco­
nych bądź zajmujących się postaciami biblijnymi. Pominięte zostały starotestamentowe księgi
deuterokanoniczne (por. słowniczek), które nie są zaliczane do apokryfów czy pseudoepigrafów
mimo że mają one z pseudoepigrafami wiele wspólnych cech. Nie uwzględniono także zwojów
znad Morza Martwego. Tłumaczenia tych dzieł na języki współczesne, takie jak angielski, nie­
miecki czy francuski, są już szeroko dostępne [jak dotąd brak ich pełnego tłumaczenia na język
[ Pobierz całość w formacie PDF ]
  • zanotowane.pl
  • doc.pisz.pl
  • pdf.pisz.pl
  • paulink19.keep.pl