, Józef Ignacy Kraszewski - Bruhl, Rozrywka, Dokumenty, FILOLOGIA POLSKA, FILOLOGIA POLSKA, PIERWSZY ROK - drugi semestr, ebook, pdf 

[ Pobierz całość w formacie PDF ]

Józef Ignacy Kraszewski „Bruhl”

 

1)     Powieści saskie Kraszewskiego

-          Zainteresowanie wiekiem XVIII – życie, obyczaje, wydarzenia poliotyczne,

-          Wydawnictwa źródłowe, studium historyczne – „Polska w czsie trzech rozbiorów” – XVIII wiek,

 

Cykle powieści

v     epoka saska – podyt w Dreźnie, czytanie dzieł historycznych i badania archiwalne – dzieje Polski i Saksonii w Unii wettyńskiej (panowanie Wettynów)

-         

Bratanki – 1871 rok                            wpływ powieści

-          Herod baba – 1872 rok               awanturniczo - kryminalnej

Trylogia na tle dziejów Saksonii

-         

Hrabina Cosel – 1873 rok

-          Bruhl – 1874 rok                                             pierwiastek historyczny nad

-          Z siedmioletniej wojny – 1875 rok                          anegdotycznym



Powieści saskie

-          Starosta warszawski – 1877 rok              sprawy polskie, życie prywatne i

-          Na bielskim zamku – 1822 rok                           stosunki społeczne

 

v     epoka stanisławowska

 

2)     Źródła historyczne Bruhla

-          teoria  sprzeciwu wobec wprowadzenia do literatury tematów związanych ściśle z historią,

-          Bruhl jest odstępstwem od wcześniejszej historii – figury pierwszoplanowe i epizodyczne wzięte z historii, treść wokół dziejowych wydarzeń,

-          Akcja powieści – schyłek rządów Augusta II, pierwsze lat rządów jego następcy (Stanisław Leszczyński)

-          Akcja poprzedzona prologiem, ukazuje pierwsze kroki przyszłych współzawodników – Bruhla i Sułkowskiego – rysy bohaterów

-          Dziesięć lat później eks-paziowie rywalizują o władzę, zajmując na dworze wysokie stanowiska

-          Kiedy umiera August II, Sułkowski ciesząc się łaskami następcy, wyrasta na właściwego władcę Saksonii,

-          Bruhl utrzymuje się na powierzchni dzięki nieopatrzności rywala, sfałszowanemu listowi zmarłego króla, wyznaczającego go na władcę, jako wiernego sługę władcy, poleca on Bruhla swemu synowi

-          Wpływowe czynniki przeciwko faworytowi – Sułkowskiemu

Ø      Ambasada austriacka dowiaduje się o zamachu Sułkowskiego, przygotowanym na całość dzierżaw habsburskich

Ø      Kościół katolicki – spowiednik królewski Guarini dążąc do całkowitego opanowania Augusta, obawia się rządów ministra – niezbyt gorliwego katolika i zwolennika nie mieszania się księży do spraw państwowych

Ø      Doprowadza to do usunięcia go z dworu

Ø      Król zostaje podburzony przez królową Marię Józefę i kochanki króla pani Bruhlowej

Ø      Zapewnia to Bruhlowi dominujące stanowisko

 

-          koniec dzieła – epilog – rywale spotykają się na w zaczątkach wojny siedmioletniej – bój na słowa, zwycięża Sułkowski

 

Postać Bruhla

-          barwy ujemne – obłudnik, egoista, oszust, rujnuje Saksonię, dla zaspokojenia własnej nienasyconej chciwości,

-          minister w historii zjednujący sobie współczesnych

-          główne rysy charakteru Bruhla wziął pisarz z bezimiennego dzieła z 1760 roku „Leben und Charakter des Grafens von Bruhl” – domniemany autor kameralista Jan Henryk Bogusław Justi – podczas wojny siedmioletniej, służył Prusom i zachowaniu dobrego imienia Fryderyka Wielkiego, który zniszczył Saksonie i zwalił winę na Bruhla – maska rzekomej cnoty i zasługi – odstraszający przykład – nieuczciwy i wszechwładny minister

-          Bruhl miał dar oszukiwania i zjednywania sobie ludzi

-          Z J.H.B. Justiego wziął Kraszewski konstrukcję intrygi powieściowej, szereg motywów epizodycznych – pochodzenie i początki Bruhla, dwór Sułkowskiego, satyryczny medal przeciw rządom paziowo-lojalskim, romansie króla i Bruhlowej

-          Drugim utworem, którego konstrukcja dała początek Bruhlowi był „Geschichte der deutchen Hofe seit der Reformation” Edwarda Vehse – 1854 rok – życie dworów niemieckich ze strony obyczajowo-anegdotycznej - większość faktów historycznych – dosłowne cytaty, tytulatura ministra, widowiska drezdeńskie, nazwiska aktorów

Postaci z utworu Vehsego powielone przez Kraszewskiego

-          założyciel gminy religijnej z braci morawskich – Zinzendorf

-          powiernik Sułowskiego – Ludovici

-          radcowie Globig, Loss, Stammer

-          szambelan Watzdorf

-          dziennikarz Erell

-          kompozytor Hasse i żona Faustyna Bordoni, jej rywalka Teresa Albuzzi

 

Młodość i podróże królewicza Fryderyka Augusta

-          charakter króla i królowej

-          kariera Bruhla – zwycięstwo nad Fleurym, Manteufflem i innymi rywalami; romans z hrabiną Moszyńską i Teresa Albuzzi

-          Kraszewski w Bruhlu okazał się człowiekiem „jednej książki” – rozległość i gruntowność studiów

 

Justi – Bruhl jako narzędzie przeciw Sułkowkiemu z pomocą królowej i Guariniego

Kraszewski – Bruhl jako narzędzie polityki rzymsko-habsburskiej

 

Depesza, list króla Augusta II

Justi – Bruhl nie mógł zredagować depeszy, zastępując zręcznie pijanego Pauliego, bo nie miał zdolności dyplomatycznych

Kraszewski – Bruhl upija Pauliego, wychodzą jego charakterystyczne rysy

 

Vehse – nie wyjaśnia zesłania Watzdorfa do Konningsteinu, a Moszyński, Bordoni, Albuzzi to figuranci bez własnej filozofii

Kraszewski zesłanie Watzdofra łączy z sprawą szyderczego medalu i tragicznej miłości młodego szambelana do Frani Kolowrathówny

Moszyński, Bordoni, Albuzzi – przekonujące postaci

 

3)     Motywy historyczne powieści

-          wszechstronny i wierny obraz epoki

-          przepych życia dworskiego i nędza niższych warstw społecznych

-          świetność poczynań kulturowo-arystokratycznych / rozkład obyczajowo-moralny

-          walka Bruhla i Sułkowskiego – oś akcji około, której występują motywy o ogólniejszym znaczeniu dla utworu

 

Miejsce akcji absolutystyczne państewko niemieckie XVIII wiek

 

Główny plan wydarzeń

-          szeroko odmalowany wizerunek życia dworskiego

-         

intrygi, ambicje, rywalizacja, obyczaje, moralność, życie światowe sfer rządzących, maskarady, łowy, strzelanie do tarczy, opera włoska, koncerty, przyjęcia

-          dwór – zabawa, trwonienie dochodów publicznych     sprzeciw społeczeństwa

-          ministrowie, biurokracja – rujnują kraj

-          ucisk społeczny – fortuny i znaczenie Bruhlów i Hennickech

-          wojujący katolicyzm – Zakon Jezuicki – podbój Saksonii / zwycięstwo Bruhla

-          ruch religijny Braci Morawskich – reakcja przeciw zeświecczeniu protestantów i Jezuitów – świętość życia

-          końcowa scena – Bruhl wyznaje, że jest narzędziem w ręku wyższych potęg

-          Bruhl – karierowicz, intrygant

-          Guarini – spowiednik króla Augusta II – cechy zakonu jezuickiego – oportunista, polityka jest dla niego ważniejsza od moralności

 

4)     Artyzm i technika

-          Bruhl – oskarżenie demoralizacji i tyranii / stanowisko Józefa Ignacego Kraszewskiego – przeciwnika „stańczyków”

-          Odkłonienie rozkładu ówczesnego porządku społecznego życia dworskiego

-          Ukazanie na tle przepychu łowów królewskich, ciemiężonych nizin społecznych

-          Postaci powieści – dwojakie oblicze / maski nakładane na rzeczywiste oblicza

-          Jezuici myślą o podburzeniu duchowieństwa luterańskiego, przeciwko ewangelicznemu i świątobliwemu zakonowi Braci Morawskich

-          Zły Jezuita Guarini, kontrast z uczonym ascetą Voglerem

-          Kompozycja zwarta – uwypuklająca zasadnicze motywy powieści

-          Akcja utworu – prostota i naturalność

-          Postaci tajemnicze – działają na ciekawość czytelnika / maska i jej odsłonięcie

-          Bogactwo i różnorodność motywów

-          Pierwiastek komizmu – Guarini do Augusta na temat brzemienia obowiązków państwowych jako lekarstwo – rozrywka – przykład Jana Potmos i jego hodowanej kuropatwy

-          Sceny zbiorowe i dialogi – maskarada na zamku, przedstawienie w operze, rozmowy Bruhla i Watzdorfa (dowcip i sarkazm)

-          Sceny wydobywające głębsze momenty psychologiczne – kuszenie Augusta obrazem o „treści mitologicznej”, ekstaza religijna Bruhla

-          Brak komplikacji osobowości postaci utworu – brak rozwoju i przeobrażenia

-          Sułkowski i Bruhl – uważają się za panów świata

-          August III – dwoistość natury – władca marionetka, spokojny zamknięty w sobie i zawarta w nim iskierka majestatu i uczciwości

-          Pełne plastyki i prawdy postaci kobiece

-          Bruhlowa i Maszyńska – damy ancien regimu w każdym calu

-          Kobiety ze świata operowego – Bordoni i Albuzzi – kłótliwe, małostkowe, ale i uczuciowe, zdecydowanie bardziej niż damy

-          Życie dworskie – brak czysto ludzkich uczuć

-          Plastyka postaci wyrażona jest w charakterystyce fizjonomii i zachowania

-          Bruhl – elegancja, uprzejmość

-          Guarini – często cytuje włoskie przysłowia

-          Ciąg: sytuacje – opis – odsłanianie człowieka

-          Słaba strona – styl i język utworu – występuje sporo błędów językowych

 

 

... [ Pobierz całość w formacie PDF ]
  • zanotowane.pl
  • doc.pisz.pl
  • pdf.pisz.pl
  • paulink19.keep.pl