,
[ Pobierz całość w formacie PDF ]
ZUMS BN FILOZOFIA BEZPIECZE Ń STWA Podr ę cznik akademicki winiarski Włodzimierz Chojnacki Ś Warszawa 2004 Opracował: Janusz 2 Spis tre ś ci p ....................................................................................................................... 5 Rozdział I Geneza, ę ź ródła i przedmiot filozofii bezpiecze ń stwa 1.1. Rodzaje wiedzy o bezpiecze ń stwie ............................................................................. 8 11 1.2. Bezpiecze ń stwo jako przedmiot wiedzy filozoficznej ................................................ 1.3. Bezpiecze ń stwo jako przedmiot nauk szczegółowych – naukowa wiedza o stwie ........................................................................................................... 1.4. Metody, zasady i reguły sprawiania bezpiecze bezpiecze ń ń stwa .................................................. 16 21 Rozdział II Chrze ś cija ń skie inspiracje filozoficznej wiedzy o bezpiecze ń stwie stwo w Biblii .................................................................. 2.2. Od teistycznego pacyfizmu pierwszych chrze ń 33 40 47 54 ś cijan do usprawiedliwiania wojen .. te” ......................................................................................................... 2.4. Ku alternatywie wobec wojny – teologia pokoju ...................................................... ś wi ę Rozdział III Bezpiecze li filozoficzno-społecznej 3.1. Antyczne poszukiwanie harmonii i bezpiecznego ń stwo w tradycje europejskiej my ś ż ycia ............................................. 72 78 82 89 3.2. Ś redniowieczna hierarchia jako gwarancja bezpiecznego ż ycia ................................. stwem ................................................ 3. 4. Klasyczna filozofia niemiecka o wojnie, pokoju i bezpiecze ż ytna fascynacja wolno ś ci ą i bezpiecze ń ń stwie .......................... Rozdział IV Bezpiecze ń stwo we współczesnej my ś li filozoficznej 4.1. Pozytywistyczne nadzieje na post ę p i tworzenie bezpiecze ń stwa ................................... 100 107 118 130 4.2. Bezpiecze ń stwo jako substytut szcz ęś cia człowieka kultury we freudyzmie ................... 4.3. Bezpiecze ń stwo człowieka w uj ę ciu egzystencjalizmu ................................................... 4.4. Bezpiecze ń stwo jednostki i osoby ludzkiej w personalizmie Jaquesa Maritaina ............. Rozdział V Bezpiecze stwo jako przedmiot wybranych dyscyplin naukowych 5.1. Bezpiecze ń ń stwo w nauce o cywilizacji ...................................................................... 134 146 151 158 ci” ................................................................... 5.3. Podstawy cybernetyczno-techniczne wiedzy o bezpiecze ń stwo w „nauce o zło ż ono ś ń stwie ............................... 5.4. Bezpiecze ń stwo w naukach wojskowych ................................................................... Rozdział VI Filozoficzno-polityczne problemy bezpiecze ń stwa współczesnego ś wiata 175 182 190 199 Zako ń czenie ..................................................................................................................... 210 Bibliografia ....................................................................................................................... 212 ń stwo przez wojn ę ihegemoni ę ń stwa ................................................................................ 6 .4. Stosunki mi ę dzynarodowe i perspektywy zapewnienia bezpiecze ń stwa ........................... 3 Wst 2.1. Wojna, pokój i bezpiecze 2.3. „Wojny 3.3. Nowo 5.2. Bezpiecze 6.1. Koncepcje realizmu politycznego – bezpiecze .............. 6.2. Krytyka stosowania siły i wojny – koncepcje „idealizmu” politycznego ....................... 6.3. Zmiana paradygmatu bezpiecze 4 Wst ę p Ludzie doceniaj ą cwiedz ę jako najwa ż niejszy komponent m ą dro ś ci poszukuj ą skutecznych metod i technik na jej pozyskanie, aby dobrze ż y ć i dobrze si ę mie ć , wiedzie ć co mo ż na i nale ż y, a czego lepiej unika ć .Staro ż ytni filozofowie pozostawili nam prze ś wiadczenia, i ż najdoskonalsz ą metod ą poznania jest metoda cało ś ciowego namysłu intelektualnego (holistycznego), totalnego i poszukuj ą ca pierwszych (uniwersalnych, zawsze obecnych i wiecznych) przyczyn wszelkiego istnienia. Traktowali je jako takie, które pozwalaj ą wyja ś ni ć wszystko, co człowiek postrzega, do wiadcza i czyni. W nich upatrywano legendarnego punktu oparcia, którym dla naszych ś redniowiecznych poprzedników stał si ę Bóg religii judeochrze ś cija ń skiej, stwórca wszystkiego i pierwszy Poruszyciel, Ojciec całego ś wiata i człowieka, troszcz ą cy si ę o ś wiat i ludzi, w tym, ich bezpiecze ń stwo. Ale nasi nowo ż ytni praojcowie i pramatki wiedzy o ś wiecie i samych sobie zacz ę li poszukiwa ć nie tylko w wi ę tych ksi ę gach (Biblii), lecz równie ż czyta ć w „ksi ę dze przyrody”, studiuj ą cj ą i badaj ą c, eksperymentuj ą c i próbuj ą czmienia ć .Tym sposobem staro ż ytny prymat wiedzy filozoficznej i metody namysłu intelektualnego biegn ą cego w ś wiat pozaprzyrodniczy (metafizyczny), zast ą piony najpierw przez jej podporz ą dkowanie wiedzy teologicznej i namysłowi spekulacyjno-interpretacyjnemu (cz ę sto tak ż e mistycznemu) zwi ą zanemu ze studiowaniem ś wi ę tych pism, wyparła w czasach nowo ż ytnych wiedza nauka i metoda indukcyjnego budowania teorii na bazie do ś wiadcze ń , faktów i zjawisk postrzeganych empirycznie. Wreszcie u schyłku XX wieku podj ę to próby zast ę powania wysiłku na rzecz odkrywania wiedzy poprzez spekulacj ę , dedukcj ę b ą d ź indukcj ę ,. trudem na rzecz stwarzania wiedzy poprzez dekonstrukcj ę , konstrukcj ę inow ą interpretacj ę tego, co było, jest i mo ż eby ć – poszukiwaniem nowego sensu i jego stwarzaniem. U schyłku epoki współczesnej staro ż ytny prymat wiedzy filozoficznej; ś redniowieczny za ś – wiedzy religijnej; i wreszcie nowo ż ytny, pierwsze ń stwa wiedzy naukowej i technicznej, próbuje współcze ś nie zast ę powa ć , z jednej strony, metafilozofia ca, idealizmowi obiektywnemu i intersubiektywizmowi filozofia postmodernistyczna – filozofia indywidualizmu ż ono ś ci”, z drugiej natomiast zaprzeczaj ą dekonstrukcyjnego, konstrukcyjnego i dekontekstualizmu, ujmowania i interpretowania na nowo i inaczej. W nich próbuje si ę przezwyci ęż y ć problem prymatu jakiego ś rodzaju wiedzy. Wychodzi si ę zprze ś wiadczenia, ż eprawdao ś wiecie i ż yciu ludzkim rozrzucona jest po ka ż dym z jej rodzajów. Przeto szuka ć jej nale ż yws ą dach i teoriach filozoficznych, 5 ś ś lub „nauka o zło [ Pobierz całość w formacie PDF ] |
Wątki
|