, J. Świniarski, Bezpieczeństwo Narodowe, ebook, pdf 

[ Pobierz całość w formacie PDF ]
ZUMS BN
FILOZOFIA
BEZPIECZE
Ń
STWA
Podr
ę
cznik akademicki
winiarski
Włodzimierz Chojnacki
Ś
Warszawa 2004
Opracował:
Janusz
2
Spis tre
ś
ci
p
.......................................................................................................................
5
Rozdział I
Geneza,
ę
ź
ródła i przedmiot filozofii bezpiecze
ń
stwa
1.1. Rodzaje wiedzy o bezpiecze
ń
stwie .............................................................................
8
11
1.2. Bezpiecze
ń
stwo jako przedmiot wiedzy filozoficznej ................................................
1.3. Bezpiecze
ń
stwo jako przedmiot nauk szczegółowych – naukowa wiedza o
stwie ...........................................................................................................
1.4. Metody, zasady i reguły sprawiania bezpiecze
bezpiecze
ń
ń
stwa ..................................................
16
21
Rozdział II
Chrze
ś
cija
ń
skie inspiracje filozoficznej wiedzy o bezpiecze
ń
stwie
stwo w Biblii ..................................................................
2.2. Od teistycznego pacyfizmu pierwszych chrze
ń
33
40
47
54
ś
cijan do usprawiedliwiania wojen ..
te” .........................................................................................................
2.4. Ku alternatywie wobec wojny – teologia pokoju ......................................................
ś
wi
ę
Rozdział III
Bezpiecze
li filozoficzno-społecznej
3.1. Antyczne poszukiwanie harmonii i bezpiecznego
ń
stwo w tradycje europejskiej my
ś
ż
ycia .............................................
72
78
82
89
3.2.
Ś
redniowieczna hierarchia jako gwarancja bezpiecznego
ż
ycia .................................
stwem ................................................
3. 4. Klasyczna filozofia niemiecka o wojnie, pokoju i bezpiecze
ż
ytna fascynacja wolno
ś
ci
ą
i bezpiecze
ń
ń
stwie ..........................
Rozdział IV
Bezpiecze
ń
stwo we współczesnej my
ś
li filozoficznej
4.1. Pozytywistyczne nadzieje na post
ę
p i tworzenie bezpiecze
ń
stwa ...................................
100
107
118
130
4.2. Bezpiecze
ń
stwo jako substytut szcz
ęś
cia człowieka kultury we freudyzmie ...................
4.3. Bezpiecze
ń
stwo człowieka w uj
ę
ciu egzystencjalizmu ...................................................
4.4. Bezpiecze
ń
stwo jednostki i osoby ludzkiej w personalizmie Jaquesa Maritaina .............
Rozdział V
Bezpiecze
stwo jako przedmiot wybranych dyscyplin naukowych
5.1. Bezpiecze
ń
ń
stwo w nauce o cywilizacji ......................................................................
134
146
151
158
ci” ...................................................................
5.3. Podstawy cybernetyczno-techniczne wiedzy o bezpiecze
ń
stwo w „nauce o zło
ż
ono
ś
ń
stwie ...............................
5.4. Bezpiecze
ń
stwo w naukach wojskowych ...................................................................
Rozdział VI
Filozoficzno-polityczne problemy bezpiecze
ń
stwa współczesnego
ś
wiata
175
182
190
199
Zako
ń
czenie
..................................................................................................................... 210
Bibliografia
....................................................................................................................... 212
ń
stwo przez wojn
ę
ihegemoni
ę
ń
stwa ................................................................................
6
.4. Stosunki mi
ę
dzynarodowe i perspektywy zapewnienia bezpiecze
ń
stwa
...........................
3
Wst
2.1. Wojna, pokój i bezpiecze
2.3. „Wojny
3.3. Nowo
5.2. Bezpiecze
6.1. Koncepcje realizmu politycznego – bezpiecze
..............
6.2. Krytyka stosowania siły i wojny – koncepcje „idealizmu” politycznego .......................
6.3. Zmiana paradygmatu bezpiecze
4
Wst
ę
p
Ludzie doceniaj
ą
cwiedz
ę
jako najwa
ż
niejszy komponent m
ą
dro
ś
ci poszukuj
ą
skutecznych metod i technik na jej pozyskanie, aby dobrze
ż
y
ć
i dobrze si
ę
mie
ć
, wiedzie
ć
co mo
ż
na i nale
ż
y, a czego lepiej unika
ć
.Staro
ż
ytni filozofowie pozostawili nam
prze
ś
wiadczenia, i
ż
najdoskonalsz
ą
metod
ą
poznania jest metoda cało
ś
ciowego namysłu
intelektualnego (holistycznego), totalnego i poszukuj
ą
ca pierwszych (uniwersalnych,
zawsze obecnych i wiecznych) przyczyn wszelkiego istnienia. Traktowali je jako takie,
które pozwalaj
ą
wyja
ś
ni
ć
wszystko, co człowiek postrzega, do
wiadcza i czyni. W nich
upatrywano legendarnego punktu oparcia, którym dla naszych
ś
redniowiecznych
poprzedników stał si
ę
Bóg religii judeochrze
ś
cija
ń
skiej, stwórca wszystkiego i pierwszy
Poruszyciel, Ojciec całego
ś
wiata i człowieka, troszcz
ą
cy si
ę
o
ś
wiat i ludzi, w tym, ich
bezpiecze
ń
stwo. Ale nasi nowo
ż
ytni praojcowie i pramatki wiedzy o
ś
wiecie i samych
sobie zacz
ę
li poszukiwa
ć
nie tylko w
wi
ę
tych ksi
ę
gach (Biblii), lecz równie
ż
czyta
ć
w
„ksi
ę
dze przyrody”, studiuj
ą
cj
ą
i badaj
ą
c, eksperymentuj
ą
c i próbuj
ą
czmienia
ć
.Tym
sposobem staro
ż
ytny prymat wiedzy filozoficznej i metody namysłu intelektualnego
biegn
ą
cego w
ś
wiat pozaprzyrodniczy (metafizyczny), zast
ą
piony najpierw przez jej
podporz
ą
dkowanie wiedzy teologicznej i namysłowi spekulacyjno-interpretacyjnemu
(cz
ę
sto tak
ż
e mistycznemu) zwi
ą
zanemu ze studiowaniem
ś
wi
ę
tych pism, wyparła w
czasach nowo
ż
ytnych wiedza nauka i metoda indukcyjnego budowania teorii na bazie
do
ś
wiadcze
ń
, faktów i zjawisk postrzeganych empirycznie. Wreszcie u schyłku XX wieku
podj
ę
to próby zast
ę
powania wysiłku na rzecz odkrywania wiedzy poprzez spekulacj
ę
,
dedukcj
ę
b
ą
d
ź
indukcj
ę
,. trudem na rzecz stwarzania wiedzy poprzez dekonstrukcj
ę
,
konstrukcj
ę
inow
ą
interpretacj
ę
tego, co było, jest i mo
ż
eby
ć
– poszukiwaniem nowego
sensu i jego stwarzaniem.
U schyłku epoki współczesnej staro
ż
ytny prymat wiedzy filozoficznej;
ś
redniowieczny za
ś
– wiedzy religijnej; i wreszcie nowo
ż
ytny, pierwsze
ń
stwa wiedzy
naukowej i technicznej, próbuje współcze
ś
nie zast
ę
powa
ć
, z jednej strony, metafilozofia
ca, idealizmowi obiektywnemu i
intersubiektywizmowi filozofia postmodernistyczna – filozofia indywidualizmu
ż
ono
ś
ci”, z drugiej natomiast zaprzeczaj
ą
dekonstrukcyjnego, konstrukcyjnego i dekontekstualizmu, ujmowania i interpretowania na
nowo i inaczej. W nich próbuje si
ę
przezwyci
ęż
y
ć
problem prymatu jakiego
ś
rodzaju
wiedzy. Wychodzi si
ę
zprze
ś
wiadczenia,
ż
eprawdao
ś
wiecie i
ż
yciu ludzkim rozrzucona
jest po ka
ż
dym z jej rodzajów. Przeto szuka
ć
jej nale
ż
yws
ą
dach i teoriach filozoficznych,
5
ś
ś
lub „nauka o zło
[ Pobierz całość w formacie PDF ]
  • zanotowane.pl
  • doc.pisz.pl
  • pdf.pisz.pl
  • paulink19.keep.pl