, JĘZYK POLSKI - ADAM MICKIEWICZ(1), JĘZYK POLSKI, ebook, pdf 

[ Pobierz całość w formacie PDF ]

JĘZYK POLSKI - ADAM MICKIEWICZ

ROMANTYZM Polski

1822- Wilno, wydanie tomiku poezji Adama Mickiewicza- „Ballady i romanse”

1830- wybuch powstania listopadowego/ początek Wielkiej Emigracji  – kolejny etap epoki, tematyka niepodległościowa, spiski i czyny zbrojne, bohaterskie jednostki

1863- powstanie styczniowe / zamknięcie epoki

„miej serce i patrzaj sercem”

Biografia Mickiewicza

24.12.1789- narodziny w Nowogródku

1815- 1819- student filologii klasycznej na uniwersytecie Wileńskim

1817-  założenie towarzystwa Filomatów i Filaretów

1819-1823- praca w Kownie jako nauczyciel

1822- „Ballady i romanse”

1824- zesłanie do Rosji

1829- podróże po Europie

1830- miłość w Ewie Ankiewiczównie

1832- Dziady cz. III

1834- Pan Tadeusz, Konrad Wallenrod, Oda do młodości

26.11.1855 - śmierć w Konstantynopolu, pochowany w Montmorency pod Paryżem

1890- drugi pogrzeb Mickiewicza, zwłoki złożone w katedrze wawelskiej

Towarzystwo Filomatów i Filaretów – tajna organizacja naukowo- literacka, o celach patriotyczno – samokształceniowych. Gdy rozszerzyli swoją działalność przekształcili się w Towarzystwo Filaretów.

Ø      Filomaci :   powstali w  1.10.1817, założyciele: J. Czeczot, T. Zan, F. Malewski; ich celem było samokształcenie oraz wyrabianie charakteru członków. Byli tajnym stowarzyszeniem z ograniczoną liczbą członków. W 1823 przekształcili się w zakonspirowany Związek Patriotyczny. W  1824 zostali zesłani do Rosji przez Nowosilcowa.

Ø      Filareci: utworzeni w 1820 przez T. Zana, F. Malewskiego, O. Pietraszkiewicza. Ich celem było nabywanie nauk, moralności i religii, udzielanie przestróg, dawanie rad i wsparcia w niedostatku

Mickiewicz w swoich dziełach realizuje koncepcję „Polska mesjaszem narodów”

Periodyzacja- ustalenie ram czasowych epoki

Ballada ( romantyczna)- gatunek mieszany(epika + liryka)

·         Obecność elementów baśniowych, fantastycznych

·         Tajemniczość, gradacja napięcia

·         Bohaterowie naruszają kodeksy moralne

·         Częsty motyw: „wina i kara”

·         Charakterystyczne środki stylistyczne: powtórzenia, anafora, paralelizm, sentencje.

Horror- gatunek literatury fantastycznej oraz sztuki filmowej. Jego celem jest budzenie grozy, przerażenia. Częste motywy: duchy, upiory, wampiry, klątwy rzucane na winowajców.

Egzotyzm- zainteresowanie odmienną przyrodą, życiem społecznym, kulturą krajów innych niż europejskie. W literaturze : kreacja egzotycznego świata przedstawionego; nawiązanie do egzotycznych form literackich; inspirowanie się egzotycznymi ideałami religijnymi i filozoficznymi; stylizacja językowa, wprowadzanie egzotycznych słów; wybór bohatera egzotycznego. Źródła: orientalizm, sięganie do lokalnego folkloru, fascynacja „ krajami barbarzyńskimi”

Orientalizm- odmiana egzotyzmu, zainteresowanie się kulturą wschodu. W literaturze: fascynacja tajemniczą, mistyczną mądrością; miejsce życia bohatera skłóconego ze światem; teren podróży poznawczej; synonim przeżycia wewnętrznego; malownicze tło romantycznej epoki.

Orientalizmy- wyrazy zapożyczone z języków wschodnich.

Podróż mentalna- podróż ku wnętrzu, w głąb duszy, odkrywanie swoich wad, samego siebie

Pejzaż mentalny- odzwierciedlenie stany duszy bohatera/ człowieka/ podmiotu lirycznego.

Historiozofia- filozofia historii – nauka zajmująca się wyjaśnianiem wydarzeń/ czynów na świecie

Motto- cytat umieszczony przed tekstem utworu lub jego fragmentem, wyjaśniający zamysł autora

Ontologia- nauka o bycie, jego istocie, dział filozofii

Literatura ezoteryczna- dotycząca wiedzy dostępnej tylko dla wtajemniczonych, dla wybranych

Mesjanizm- wiara w dziejowe posłannictwo narodu, który swym cierpieniem i męczeństwem zbawi nie tylko siebie, ale również całą ludzkość

Profetyzm- głoszenie proroctw co do przyszłości przez wybitne jednostki, przekonane że zostały natchnione przez Boga.

Kasyda- główny gatunek klasycznej poezji arabskiej, perskiej i tureckiej Poemat pisany najczęściej jako pochwała plemienia, rodu, bohatera. Zwykle składa się z 3 części: lirycznej, opisu podróży Beduina przez pustynię do obozowiska lub do ukochanej, pochwały plemienia i rodu emira. Zamykana przez refleksję filozoficzną = morał.

Teodycea- podejmowanie przez filozofów i teologów próby wyjaśnienia, skąd się bierze zło na świecie, skoro została on stworzony przez sprawiedliwego i miłosiernego Boga.

Lucyferyzm- postawa otwartego buntu wobec Boga, wypowiedzenie Mu posłuszeństwa i wydanie wojny o dusze ludzi.

Prometeizm- postawa buntu wobec Boga i poświęcenia się w imię dobra ludzkości i wielkich idei. Łączy się z charakterystyczną dla romantyzmu koncepcją samozbawiennego człowieka, bez udziału Boga.

Kabała- nurt w judaizmie, interpretując Biblię odnosi się do tajemniczej siły liczb, liter, imion

Częstym motywem jest szaleństwo, osoby chore psychiczne. Pierwszy Szalony to Gustaw. Szaleństwa :

Ø      z miłości do Kobiety

Ø      z miłości do ojczyzny

Ø      spowodowane bólem istnienia

Ø      szaleństwo nierozumianego artysty

Sentencje i morały z twórczości Mickiewicza:

Ø      Lilije: Nie masz zbrodni bez kary; lecz jeśli szczera skrucha, zbrodniarzów Pan Bóg wysłucha

Ø      Pani Twardowska: Kara zawsze dosięgnie człowieka; Bierzemy odpowiedzialność za swoje wybory

Ø      Świteź: złych ludzi dosięgnie sprawiedliwość nad którą czuwają siły natury

Nawiązania, kontynuacje i interpretacje utworów Mickiewicza:

Ø      - „Romantyczność”  à  W. Broniewski „Ballady i romanse” = reinterpretacja, J. Lechoń „Romantyczność”

Ø      - „Pielgrzym” à K. Wierzyński  „Kufer”

Ø      - „Lilije” à Konstanty Ildefons Gałczyński „ Śliczne lilije”

Ø      - „Dziady cz. III” à Jacek Kaczmarski „Zesłanie studentów”

Znaczenie egzotyzmu dla romantyków:

Ø      zaspokajał potrzeby poznawcze romantyków, ich pragnienia przygody, podróży i tajemnicy

Ø      przyciągał i fascynował dziwnością, obcością, tajemniczością

Ø      pomagał w idealizacji natury, tworzeniu romantycznej wizji egzotycznej  przyrody

Ø      zapewniał utworom oryginalność, dziwność, tajemniczość

Ø      pomagał wykreować nowy typ bohatera literackiego

Ø      wzbogacił język , styl i formę utworów

Elementy orientalizmy w Sonetach krymskich i poematach wschodnich Mickiewicza:

Ø      motyw przewodni to romantyczna podróż  na Wschód, która stanowi pretekst  do podróży w głąb własnej psychiki poety

Ø      w sonetach mówi podwójny podmiot liryczny, ilustruje to niepokoje i rozterki człowieka pogranicza

Ø      podróż przez step lub pustynię jest poruszaniem się po obszarze metafizycznym

Ø      realizm łączy się z wizjonerstwem, ezoteryką

Ø      Pejzaż jest tłem dla kreacji bohatera  byronicznego : surowego, gwałtownego, ponurego samotnika- maski romantycznej romantycznego poety

Ø      Poematy eksponują heroizm, cierpienie fizyczne i duchowe bohaterów

Ø      Poeta wzbogaca słownictwo zapożyczeniami z języków obcych

Podróż dla romantyka to :

Ø      Wtajemniczenie

Ø      Sentymentalna

Ø      W głąb siebie

Ø      Artystyczna

Ø      Pielgrzymka narodowa

 

Historiozofia Polskich romantyków:

Ø      Mickiewicz- najpełniejsza koncepcja mesjanizmu w Księgach narodu polskiego i pielgrzymstwa polskiego oraz w widzeniu ks. Piotra. Według niego naród polski to Chrystus narodów

Ø      Słowacki- Kordian, Grób Agamemnon. Podważa sens męki, zamiast Chrystusa przywołuje Winkelreda, ważny jest czyn. Przekonany że świat doskonali się i odradza jedynie przez krwawe rewolucje.

Ø      Krasiński – by był rozwój niezbędne są ofiary i cierpienie, połączył mesjanizm z religia chrześcijańską , naczelną ideą był wpływ Boga na bieg historii, wyznaczającego granice ludzkiego działania.

„Pomnik Piotra Wielkiego”

Car Rosji

Marek Aureli

·         Bezwzględny tyran,

·         Nic go nie jest w stanie zniszczyć

·         Próżny, naśladuje wzorce

·         Musi czuć swoją chwałę, wyższość,

·         Ma świadomość władzy, ale jej nie wykorzystuje

·         Tępił nie uczciwych

·         Dba o dobro państwa i obywateli

·         Szanowany przez lud

·         Spokojny, łagodny

Petersburg- życie ludzi na początku XIX w.

·         Urzędniczy pokazują swoją wyższość

·         Nie zwracają uwagi na niedogodności

·         Ważna dla nich jest by być blisko cara, upodabniać się do niego

·         Damy stroją się, są kokietowane

·         Dla niższych stanów zaszczytem jest znalezienie się blisko cara i jego dworu

·         Car pokazuje swoją majętność, wyższość

·         Silna hierarchizacja

·         Państwo policyjne

·         Kult cara i dworu

·         Spacer porównany do procesji religijnej

·         Sakralizacja władzy

 

A. Mickiewicz - „Romantyczność”

Ø      Ballada programowa rozpoczynająca polemikę z oświeceniowym nacjonalizmem. Daje odpowiedź na pytanie romantyków o sposób poznawania świata. Obecność fantastyki, śmierci, tragicznej miłości, szaleństwa i grozy odnosi się do petyki romantycznej. Ludowa wiara, prawdy życiowe stają się credo światopoglądu romantycznego.

 

A. Mickiewicz – „Lilije”

Ø      Czas: historyczny -  XI wiek ; fabuły: wieczór, noc, rozciągnięte na lata, niedziela

Ø      Miejsca : dom (azyl), cerkiew(sprawiedliwość), chatka pustelnika( szukanie rady, chęć uwolnienia się od odpowiedzialności ), las(zło)

Ø      Przestrzeń: nie jednorodna, buduje nastrój grozy

Ø      Bohaterowie :

o        żona- morderczyni, niewierna, nie ma wyrzutów sumienie, nie potrafi wyrazić skruchy, działa egoistycznie, nie boi się kary, boi się powrotu męża, wyrachowana

o        bracia- I  sytuacja: martwią si o żonę, lojalni wobec brata, wspierają żonę, szczerzy i dobrzy II sytuacja: fałszywi, obłudni, zazdrośni, rywalizujący ze sobą.

o        Mąż – mściwy, bezwzględny, szuka sprawiedliwości

o        Pustelnik- mędrzec, człowiek doświadczony ma zdolności nadprzyrodzone, uzdrawia duszę, martwi się o Panią bo chce sprowadzić ją na dobrą drogę.

Ø      Świat realny i metafizyczny: współistnienie dwóch światów realnego i metafizycznego, świat nie wytłumaczalny ingeruje w świat ludzi żywych

Ø      Nastrój: groza, niepokój, elementy dramatyczne

 

A. Mickiewicz – „ Świteź”

 

A. Mickiewicz – „Sonety Krymskie” - Zbiór zapisków i wspomnień Mickiewicza z podróży po Krymie. Opis krajów orientu jest wyrazem tęsknoty za ojczyzną

Ø      „Bakczysaraj”:

o        przemijanie- potęga rodu jest przeszłością, pozostała we wspomnieniach, wszystko to co materialne zostało zniszczone;

o        historia- podczas uczty w zamku pojawia się ręka piszcząca na ścianie przepowiednię „policzono, zważono, rozdzielono”. Zinterpretował ją prorok Daniel jako zapowiedź końca królestwa i władcy, Tej samej nocy Baltazara zamordowano. 

o        Sens życia- powinniśmy żyć dla aspektów duchowych ponieważ wszystko co stworzy człowiek i tak przeminie, Rzeczy niematerialne są najważniejsze, sensem życia staje się miłość, Elementy wieczne: miłość, potęga, chwała

Ø      Sonet o charakterze filozoficznym

o        Odnosi się do wartości duchowych

o        Pokazuje miejsce człowieka w przeszłości, teraźniejszości i przyszłości

o        To co przetrwa: miłość, potęga, chwała, natura

Ø      Sonet XIV „Podróżnik”

o        Liryka bezpośrednia, wyznania, patriotyczna

...

[ Pobierz całość w formacie PDF ]
  • zanotowane.pl
  • doc.pisz.pl
  • pdf.pisz.pl
  • paulink19.keep.pl