,
[ Pobierz całość w formacie PDF ]
IDZ DO PRZYK£ADOW Jêzyk C++. Szko³a programowania. Wydanie V SPIS TREŒCI KATALOG KSI¥¯EK Autor: Stephen Prata T³umaczenie: Przemys³aw Steæ (rozdz. 17, dod. A–G), Przemys³aw Szeremiota (rozdz. 9–12), Tomasz Walczak (rozdz. 13–16), Tomasz ¯mijewski (rozdz. wstêp, 1–8) ISBN: 83-7361-958-5 Tytu³ orygina³ Format: B5, stron: 1168 KATALOG ONLINE ZAMÓW DRUKOWANY KATALOG TWÓJ KOSZYK DODAJ DO KOSZYKA Doskona³y podrêcznik dla pocz¹tkuj¹cych programistów Typy danych i konstrukcje steruj¹ce Programowanie proceduralne i obiektowe Biblioteka STL Obs³uga plików C++ to jeden z najpopularniejszych jêzyków programowania, jego mo¿liwoœci s¹ ogromne. U¿ywa siê go do pisania aplikacji narzêdziowych, gier, a nawet systemów operacyjnych. Nauka jêzyka C++ jest jednak ¿mudnym i skomplikowanym procesem — to prawdziwe wyzwanie dla programistów. Opanowanie potêgi C++ wymaga poznania zasad programowania obiektowego, korzystania z bibliotek i szablonów, obs³ugi b³êdów i wyj¹tków i wielu innych zagadnieñ. Ale odpowiednio napisany podrêcznik, zawieraj¹cy podstawow¹ wiedzê na temat tego jêzyka, zdecydowanie u³atwi przyswojenie sztuki programowania w C++. Ksi¹¿ka „Jêzyk C++. Szko³a programowania. Wydanie V” to w³aœnie taki podrêcznik. Jego autor Stephen Prata przedstawia C++ w sposób idealnie nadaj¹cy siê dla pocz¹tkuj¹cych programistów chc¹cych opanowaæ tajniki tego jêzyka. Czytaj¹c tê ksi¹¿kê, poznasz historiê jêzyka C i jego najwa¿niejsze elementy, dowiesz siê, czym ró¿ni siê programowanie proceduralne od obiektowego i jak stosowaæ te dwie techniki, korzystaj¹c z C++. Nauczysz siê definiowaæ klasy i obiekty, przydzielaæ zasoby pamiêci dla aplikacji, korzystaæ ze wskaŸników i implementowaæ mechanizmy obs³ugi plików i strumieni wejœcia-wyjœcia. Kompilatory jêzyka C++ Struktura programu Proste i z³o¿one typy danych Pêtle i instrukcje warunkowe Definiowanie funkcji i korzystanie z nich Model pamiêci w C++ Podstawowe elementy programowania obiektowego — obiekty i klasy Dynamiczne przydzielanie pamiêci Mechanizmy dziedziczenia Obs³uga wyj¹tków Biblioteka STL Operacje wejœcia-wyjœcia Poznaj najwa¿niejsze zasady programowania w C++ CENNIK I INFORMACJE ZAMÓW INFORMACJE ONOWOŒCIACH ZAMÓW CENNIK CZYTELNIA FRAGMENTY KSI¥¯EK ONLINE Wydawnictwo Helion ul. Chopina 6 44-100 Gliwice tel. (32)230-98-63 e-mail: helion@helion.pl SPIS TREŚCI WSTĘP ............................................................................................................................ 1 ROZDZIAŁ 1 Zaczynamy ............................................................................................ 11 Nauka C++ — co nas czeka? ......................................................................................... 11 Pochodzenie języka C++ — krótka historia .................................................................. 12 Język C ...................................................................................................................... 13 Filozofia programowania w C .................................................................................. 13 Zmiana w C++ — programowanie obiektowe ......................................................... 15 C++ i programowanie ogólne ................................................................................... 16 Pochodzenie C++ ...................................................................................................... 16 Przenośność i standardy ................................................................................................. 18 Mechanika tworzenia programu .................................................................................... 20 Pisanie kodu źródłowego .......................................................................................... 21 Kompilacja i konsolidacja ........................................................................................ 22 Podsumowanie ................................................................................................................ 27 ROZDZIAŁ 2 Pierwszy program w C++ ..................................................................... 29 C++ — początek ............................................................................................................ 29 Funkcja main() ......................................................................................................... 31 Komentarze w C++ .................................................................................................. 34 Preprocesor i plik iostream ....................................................................................... 35 Nazwy plików nagłówkowych .................................................................................. 36 Przestrzenie nazw ..................................................................................................... 37 Wypisywanie danych — cout ................................................................................... 38 Formatowanie kodu źródłowego C++ ...................................................................... 41 Instrukcje C++ ................................................................................................................ 43 Instrukcje deklaracji i zmienne ................................................................................ 43 Instrukcja przypisania .............................................................................................. 45 Nowa sztuczka z cout ............................................................................................... 46 Inne instrukcje C++ ....................................................................................................... 47 Użycie obiektu cin .................................................................................................... 48 Złączanie za pomocą cout ........................................................................................ 48 cin i cout — klasy po raz pierwszy .......................................................................... 49 Funkcje ........................................................................................................................... 51 Użycie funkcji zwracającej wartość.......................................................................... 51 Odmiany funkcji ....................................................................................................... 55 Funkcje definiowane przez użytkownika ................................................................. 55 Funkcje użytkownika zwracające wartość................................................................ 59 Dyrektywa using w programach z wieloma funkcjami ............................................ 61 Podsumowanie ................................................................................................................ 63 Pytania sprawdzające ..................................................................................................... 63 Ćwiczenia programistyczne ........................................................................................... 64 ROZDZIAŁ 3 Dane ...................................................................................................... 67 Zmienne proste ............................................................................................................... 68 Nazwy zmiennych .................................................................................................... 68 Typy całkowitoliczbowe ............................................................................................ 70 Typy short, int i long ................................................................................................ 70 Typy bez znaku ......................................................................................................... 75 Dobór właściwego typu ............................................................................................. 78 Stałe całkowitoliczbowe ........................................................................................... 79 Jak C++ ustala typ stałej? ......................................................................................... 81 Typ char — znaki i małe liczby całkowite ............................................................... 81 Typ danych bool ........................................................................................................ 89 Kwalifikator const .......................................................................................................... 90 Liczby zmiennoprzecinkowe .......................................................................................... 91 Zapis liczb zmiennoprzecinkowych ......................................................................... 92 Zmiennoprzecinkowe typy danych ........................................................................... 93 Stałe zmiennoprzecinkowe ....................................................................................... 96 Zalety i wady liczb zmiennoprzecinkowych ............................................................ 96 Operatory arytmetyczne C++ ......................................................................................... 97 Kolejność działań — priorytety operatorów i łączność ........................................... 99 Odmiany dzielenia .................................................................................................. 100 Operator modulo ..................................................................................................... 102 Konwersje typów .................................................................................................... 103 Podsumowanie .............................................................................................................. 109 Pytania sprawdzające ................................................................................................... 110 Ćwiczenia programistyczne ......................................................................................... 110 ROZDZIAŁ 4 Typy złożone ....................................................................................... 113 Tablice w skrócie .......................................................................................................... 114 Uwagi o programie ................................................................................................. 116 Inicjalizacja tablic ................................................................................................... 117 Łańcuchy ...................................................................................................................... 118 Łączenie stałych łańcuchowych ............................................................................. 120 Łańcuchy w tablicy ................................................................................................. 120 Problemy z wprowadzaniem łańcuchów znakowych ............................................. 122 Wczytywanie łańcuchów znakowych wierszami ................................................... 124 Mieszanie w danych wejściowych łańcuchów i liczb ............................................ 128 Klasa string — wprowadzenie ..................................................................................... 130 Przypisanie, konkatenacja i dołączanie .................................................................. 131 Inne operacje klasy string ....................................................................................... 133 Klasa string a wejście i wyjście .............................................................................. 135 Struktury ....................................................................................................................... 137 Użycie struktury w programie ................................................................................ 139 Czy w strukturze można użyć pola typu string? .................................................... 142 Inne cechy struktur ................................................................................................. 142 Tablice struktur ....................................................................................................... 144 Pola bitowe .............................................................................................................. 145 Unie .............................................................................................................................. 146 VIII Typy wyliczeniowe ....................................................................................................... 148 Ustawianie wartości enumeratorów ....................................................................... 150 Zakresy wartości w typach wyliczeniowych ........................................................... 150 Wskaźniki i różne drobiazgi ........................................................................................ 151 Deklarowanie i inicjalizacja wskaźników .............................................................. 154 Niebezpieczeństwa związane ze wskaźnikami ...................................................... 157 Wskaźniki i liczby .................................................................................................. 157 Użycie operatora new do alokowania pamięci ....................................................... 158 Zwalnianie pamięci za pomocą delete ................................................................... 160 Użycie new do tworzenia tablic dynamicznych ..................................................... 161 Wskaźniki, tablice i arytmetyka wskaźników .............................................................. 164 Uwagi o programie ................................................................................................. 166 Wskaźniki i łańcuchy ............................................................................................. 170 Użycie new do tworzenia struktur dynamicznych ................................................. 175 Alokacja pamięci: automatyczna, statyczna i dynamiczna .................................... 179 Podsumowanie .............................................................................................................. 181 Pytania sprawdzające ................................................................................................... 182 Ćwiczenia programistyczne ......................................................................................... 183 ROZDZIAŁ 5 Pętle i wyrażenia relacyjne ................................................................. 185 Pętle for ........................................................................................................................ 186 Elementy pętli for ................................................................................................... 187 Wracamy do pętli for .............................................................................................. 194 Zmiana wielkości kroku ......................................................................................... 195 Pętla for i łańcuchy znakowe .................................................................................. 196 Operatory inkrementacji (++) i dekrementacji (--) ................................................ 197 Efekty uboczne i punkty odniesienia ...................................................................... 199 Formy przedrostkowe a formy przyrostkowe ......................................................... 199 Operatory inkrementacji i dekrementacji a wskaźniki .......................................... 200 Złożone operatory przypisania ............................................................................... 201 Instrukcje złożone czyli bloki ................................................................................. 202 Przecinek jako operator (i pewne sztuczki składniowe) ........................................ 204 Wyrażenia relacyjne ..................................................................................................... 207 Bardzo typowy błąd ................................................................................................ 208 Porównywanie łańcuchów w stylu C ...................................................................... 211 Porównywanie łańcuchów klasy string .................................................................. 213 Pętla while .................................................................................................................... 215 Uwagi o programie ................................................................................................. 216 Pętla for a pętla while ............................................................................................. 217 Chwileczkę — tworzymy pętlę opóźnienia ............................................................ 219 Pętla do while ............................................................................................................... 221 Pętle i wprowadzanie danych tekstowych .................................................................... 224 Najprostsza wersja cin ............................................................................................ 224 cin.get(char) na odsiecz .......................................................................................... 225 Która cin.get()? ....................................................................................................... 227 IX Koniec pliku ........................................................................................................... 227 Jeszcze inna wersja cin.get() .................................................................................. 231 Pętle zagnieżdżone i dwuwymiarowe tablice ............................................................... 234 Inicjalizacja tablic dwuwymiarowych .................................................................... 236 Podsumowanie .............................................................................................................. 238 Pytania sprawdzające ................................................................................................... 239 Ćwiczenia programistyczne ......................................................................................... 230 ROZDZIAŁ 6 Instrukcje warunkowe i operatory logiczne ........................................ 243 Instrukcja if .................................................................................................................. 243 Instrukcja if else ...................................................................................................... 245 Formatowanie instrukcji if else .............................................................................. 247 Konstrukcja if else if else ....................................................................................... 248 Wyrażenia logiczne ...................................................................................................... 250 Logiczny operator alternatywy — || ....................................................................... 250 Logiczny operator koniunkcji — && .................................................................... 252 Operator negacji logicznej — ! .............................................................................. 257 O operatorach logicznych ....................................................................................... 259 Zapis alternatywny ................................................................................................. 260 Biblioteka cctype .......................................................................................................... 261 Operator ?: .................................................................................................................... 263 Instrukcja switch .......................................................................................................... 265 Użycie enumeratorów jako etykiet ......................................................................... 269 switch versus if else ................................................................................................ 270 Instrukcje break i continue ........................................................................................... 270 Uwagi o programie ................................................................................................. 272 Pętle wczytywania liczb ............................................................................................... 273 Uwagi o programie ................................................................................................. 277 Proste wejście-wyjście z pliku ...................................................................................... 277 Tekstowe wejście-wyjście i pliki tekstowe .............................................................. 277 Zapis do pliku tekstowego ...................................................................................... 279 Odczyt danych z pliku tekstowego ......................................................................... 283 Podsumowanie .............................................................................................................. 288 Pytania sprawdzające ................................................................................................... 289 Ćwiczenia programistyczne ......................................................................................... 291 ROZDZIAŁ 7 Funkcje — składniki programów w C++ ........................................... 295 Funkcje w skrócie ......................................................................................................... 295 Definiowanie funkcji .............................................................................................. 296 Prototypowanie i wywoływanie funkcji .................................................................. 299 Parametry funkcji i przekazywanie przez wartość ...................................................... 302 Wiele parametrów ................................................................................................... 304 Jeszcze jedna funkcja dwuargumentowa ................................................................ 306 Funkcje i tablice ........................................................................................................... 309 Jak wskaźniki umożliwiają tworzenie funkcji przetwarzających tablice? ............. 310 Skutki użycia tablic jako parametrów .................................................................... 311 X [ Pobierz całość w formacie PDF ] |
Wątki
|