, J.J. Rousseau - Emil,, ebook, pdf 

[ Pobierz całość w formacie PDF ]

 

JAN JAKUB ROUSSEAU (1712-1778)

 

J. J. Rousseau wywarł największy wpływ na współczesną pedagogikę.

 

Urodził się w 1712 roku w Genewie, jego ojciec był zegarmistrzem a

matka osierociła go gdy miał 8 dni. Jego wychowaniem zajęła się ciotka, która

go rozpieszczała. Trwało to do 10 roku życia Rousseau, wówczas jego ojciec

musiał uciekać. Od tego czasu Jakub przebywał u różnych osób.

Rousseau nigdy nie chodził do szkoły. Czytał to co inni mu dali. Imał się

różnych zawodów m.in. był grawerem.

W wieku 18 lat związał się z kobietą Hrabiną de Warens. Pod jej wpływem

przyjął chrzest i chciał wstąpić do zakonu. Dzięki niej miał lepszy dostęp do

dworu. Rousseau i Hrabina de Warnes byli kochankami przez jakieś 10 lat.

Później Rousseau wyjechał do Francji i związał się z kobietą o imieniu

Teresa. Urodziła mu ona pięcioro dzieci, które Rousseau oddał do przytułku

(później tego żałował).

W 1749 roku Akademia Nauk w Dijon ogłosiła konkurs literacki na temat

tego czy człowiek dzięki rozwojowi nauk i sztuk staje się lepszy. Rousseau

wziął udział w tym konkursie (stwierdził, że rozwój powoduje, że człowiek staje

się gorszy). Jego odpowiedź wydrukowano w 1950 roku i przyniosła mu sławę.

Pojawiły się następne jego dzieła m.in. „Nowa Heloiza” – krytyka ówczesnych

stosunków społecznych, „Umowa społeczna” – Rousseau opowiada się w niej

 

za monarchą, „Emil czyli o wychowaniu” w 1762 roku.

 

Po wydrukowaniu „Emil czyli o wychowaniu” Rousseau został uznany za wroga

publicznego, trafił do więzienia, został wyjęty spod prawa. Następnie wyjechał z

Francji do Anglii.

Wprowadzono zakaz drukowania Emila a w Genewie spalono ją.

 

„EMIL CZYLI O WYCHOWANIU” składa się z 2 tomów, 700 stron i

5 ksiąg. Jest to traktat pedagogiczny. Rousseau prowadzi swoisty dialog z

czytelnikiem. Bohaterem jest chłopiec o imieniu Emil, który ma swojego

wychowawcę.

 

5 KSIĄG ODPOWIADA 4 ETAPOM W ŻYCIU EMILA:

 

1 Księga - NIEMOWLĘCTWO (0-3 lat)

2 Księga – DZIECIŃSTWO (3-12 lat)

3 Księga – CHŁOPIEŃSTWO (12-15 lat)

4 Księga – MŁODZIEŃCZOŚĆ (15-18 lat)

5 Księga – dotyczy Zofii (narzeczona Emila) 18-20 lat

 

NIEMOWLĘCTWO (0 – 3) – Rousseau pokazuje w tej księdze jak działać

 

w wychowaniu.

Wychowawcą Emila jest jego matka. Emil jest arystokratą a arystokratki nie

zajmowały się dziećmi (do tego celu wynajmowane były tzw. mamki), więc

dlatego były takie ważne. Rousseau mówi, że dziecko ma wychowywać matka i

ma je karmić piersią.

Do dzieci nie należy zbyt wiele mówić, nie zalewać ich potokiem słów

(dygresja: Rousseau był zafascynowany Spartą).

Dziecka nie należy krępować (nie należy owijać go zbyt ciasno w pieluszki,

becik itp.) Dziecko ma się rozwijać w swobodzie. Nie należy się nad dzieckiem

rozczulać i dostarczać mu swobodę ruchu.

 

0 -3 nie należy dziecka w ogóle uczyć tylko dostarczać mu pokarmów prostych.

 

DZIECIŃSTWO (3 – 12)

 

Emil zostaje odebrany matce i powierzony wychowawcy czyli Rousseau

(wychowawca – przyjaciel ojca).

W tym okresie dziecko zostaje wywiezione na wieś (wraz z wychowawcą). Na

wsi dziecko wychowuje się w skromnych warunkach.

 

3 – 12 nie należy dziecka niczego uczyć, dziecko ma się wybiegać

 

W tym czasie stosujemy wobec dziecka WYCHOWANIE NEGATYWNE:

 

1. wychowawca nie dopuszcza do dziecka złych wpływów z zewnątrz,

wychowawca nie pozwala dziecku na kontakt z cywilizacją, kulturą; należy

chronić dziecko przed mentalnością lokajstwa, agresją itp.

2. wychowawca nie ingeruje w dobrą naturę dziecka – trzeba się powstrzymać

od napominania, oskarżania itp.

 

WYCHOWANIE NEGATYWNE:

 

·         Nie dopuszcza Wpływu z zewnątrz

 

·         Nie ingerue w dobrą naturę dziecka

 

Np. dziecko wybija szybę – nie krzyczeć i nie wstawiać szyby; poczekać aż

przyjdzie zima i dziecko samo poprosi by wstawić szybę.

 

CHŁOPIEŃSTWO (12-15) – okres szkoły

 

Emil uczy się. Rousseau twierdzi, że w ciągu trzech lat dziecko powinno

przerobić materiał ze szkoły podstawowej i średniej.

 

Emil nie uczy się z podręczników tylko z obserwacji przyrody.

Geografia i astronomia – dziedziny, które Emil powinien poznać.

Emil uczy się także czytać i pisać.

W tym czasie trzeba dziecku przekazać relacje między przedmiotami (geografia

i astronomia)

Dobrze by było żeby dziecko nauczyło się też jakiegoś zawodu.

 

MŁODZIEŃCZOŚĆ (15-18) – jest to okres przeznaczony na wychowanie

 

moralne i religijne. Emil jest gotów aby pokazać mu relacje między osobami.

 

Trzeba przekazać dziecku wiedzę z dziedziny historii, religii i estetyki. Ta

wiedza ma ukształtować człowieka.

Historia – ma za zadanie kształtowanie uczuć Emila.

Religia – ma za zadanie kształtowanie sfery seksualnej (zgodnej z naturą);

religia deistyczna i sensualistyczna (deizm – pogląd: Bóg stworzył świat ale się

nim nie interesuje; sensualizm – przekonanie, że tego Boga można znaleźć we

własnych uczuciach, we własnym sercu) – to doktryna chrześcijańska (deizm i

 

sensualizm).

Estetyka – nauczenie Emila dobrych manier.

 

18 ROK ŻYCIA - EMIL W PEŁNI UKSZTAŁTOWANY

 

V księga – poświęcona Zofii.

Zofia – arystokratka, biedniejsza niż Emil. Została wychowana według

podobnego programu, nie jest bardziej wykształcona niż Emil; odznacza

się uległością, wdziękiem, jest świetną gospodynią domową, potrafi bawić

towarzystwo, jest ozdobą Emila.

Pobierają się w Paryżu, wyjeżdżają na wieś, rodzą się im dzieci, którym będzie

potrzebny wychowawca.

 

ANTROPOLOGIA JANA JAKUBA ROUSSEAU I JEGO

WIZJA CZŁOWIEKA

 

Rousseau twierdzi, że człowiek jest z natury dobry.

Genewa – Rousseau tam się urodził, dominował tam Kalwinizm.

 

Myślenie Kalwinistów – człowiek z natury jest zły ale poprzez przyjaźń z

Jezusem może zbliżyć się do Boga.

Koncepcja Katolicka – człowiek jest w połowie dobry i zły (grzech

pierworodny)

KONCEPCJA ROUSSEAU – człowiek jest z natury dobry.

Człowiek jest z natury dobry więc dziecko jest dobre, rozwinie się optymalnie

jeśli pozostawi się go w spokoju.

 

W dobrym dziecku Rousseau dostrzega MIŁOŚĆ SAMEGO SIEBIE (amour

de soi) – podstawowa samoakceptacja.

Pod wpływem cywilizacji miłość samego siebie przeradza się w MIŁOŚĆ

WŁASNĄ (egoizm, egocentryzm).

Egoizm ten przejawia się w dwóch sprawach:

1. człowiek zaczyna grać, przestaje być autentyczny, przejmuje mentalność

lokai, nakłada maski;

2. człowiek zaczyna poniżać drugich ludzi, żeby na ich tle wypaść lepiej,

traktuje ich jako środek do osiągnięcia celu, uprzedmatawia ich, robi z

nich narzędzia.

 

IMMANUEL KANT – imperatyw kategoryczny – postępuj zawsze tak aby

człowieczeństwo zarówno w sobie jak i drugim człowieku traktować jako cel a

nie środek do osiągnięcia celu.

 

KOGO WYCHOWYWAĆ?

 

Wychowywać należy dzieci zdrowe, z arystokracji, wychowywać należy tych

którzy będą w przyszłości rozkazywać.

 

JAKI JEST NAUCZYCIEL?

 

1. osoba zestrojona z naturą, lubiąca przyrodę:

- kocha naturę, przyrodę,

- dostosowuje się do natury dziecka, współgra z naturą dziecka.

2. wychowawca odznacza się ogromną cierpliwością, jest dyskretny, nie

przyspiesza.

3. wychowawca jest przewodnikiem po świecie wiedzy, który wycofuje się

kiedy dziecko zaczyna działać.

4. relacja między wychowawcą a dzieckiem powinna być swobodna i

nacechowana zaufaniem.

 

ECHA PUBLIKACJI „EMILA”:

 

- Ukazał się w 1762 roku – Rousseau przypomniał o dziecku

- Uniwersytet w Paryżu potępił 50 zdań z „Emila”.

- Papież Klemens XIII podziękował Uniwersytetowi za to potępienie.

- W Genewie „Emila” spalono.

- zaczęły powstawać inne dzieła o dzieciach i ich świecie. Zaczęły

powstawać książki w których tezy były przeciwstawne tezom w „Emilu”,

 

Przed śmiercią Rousseau napisał „Wyznania”, które czytał na spotkaniach ale

tego też mu zabroniono.

 

Genewa przyznała się do Rousseau (swojego obywatela) 50 lat po jego

śmierci.

W 1912 roku powstał Uniwersytet imienia Rousseau.

W Polsce znane były pisma polityczne Rousseau oraz „Emil”, którego I

Polskie wydanie pojawiło się w 1930r.

 

UWAGI KRYTYCZNE WOBEC JANA JAKUBA

ROUSSEAU

 

1. książka zawiera mnóstwo niedociągnięć i błędów m.in. negatywne

wychowania i że do 12 roku życia dziecka nie należy uczyć czytać ani

 

pisać.

 

2. zbytnio schematyczny podział wieku rozwojowego dziecka; nic nie robić

z wychowaniem.

 

POZYTYWNE:

 

1. dzieciństwo jest czymś dobrym w życiu dziecka, żeby pozwolić dziecku

aby było dzieckiem, pozwolić wyszaleć się, hałasować, dzieciństwo

pełnowartościowym okresem rozwoju.

2. kształtowanie i wychowanie powinno się zaczynać od doświadczania

bezpośredniego dziecka ze światem.

3. dzieciństwo składa się z różnych faz.

 

Literatura:

- „Emil czyli o wychowaniu” Wrocław Ossolineum 1955, Jan Legowicz

- Stanisław Kot „Historia Wychowania” 1996, Wydawnictwo

Akademickie „Żak”, Tom II, str. 10-25

- G.L. Gutek „Filozoficzne i ideologiczne podstawy edukacji” Gdańskie

Wydawnictwo Pedagogiczne, Gdańsk 2003, str. 69-81

[ Pobierz całość w formacie PDF ]
  • zanotowane.pl
  • doc.pisz.pl
  • pdf.pisz.pl
  • paulink19.keep.pl